Het hele schooljaar 2025-2026, en zelfs nog iets langer - tot en met 18 augustus 2026 - mogen we genieten van het werk van kunstenaar Bouke de Vries (Utrecht, 1960). In de solotentoonstelling UNBROKEN maak je kennis met zijn installaties van gebroken keramiek, waarin hij met humor en spot breekbaarheid, transformatie en de schoonheid van het onvolmaakte viert. Zijn sculpturen, stillevens en installaties zijn visueel verleidelijk en vol gelaagde betekenissen.
In het museum
Iets nieuws maken van gebroken en afgedankt keramiek is voor kunstenaar Bouke de Vries dagelijkse kost. In het verleden restaureerde hij keramiek, dus hij kent het materiaal goed. Met een magische mix van soms eeuwenoude gebroken voorwerpen en scherven bouwt Bouke de Vries compleet nieuwe kunstwerken. Grote stapelbeelden, schervenportretten, tafelstukken, stillevens: puur schervengeluk! Zijn werk laat je nadenken over wat schoonheid en perfectie kunnen beteken: stuk is opeens perfect misschien. Leerlingen duiken tijdens het bezoek aan de tentoonstelling in het zeer diverse werk van De Vries. De diepere lagen in zijn werk ontdekken ze door zowel zelf actief aan de slag te gaan in afwisselende werkvormen en door in gesprek te gaan over wat er te zien is en wat het werk oproept. Schervengeluk!
Aan de slag met de ontwerpwedstrijd
Na het museumbezoek dagen we leerlingen uit verder op onderzoek te gaan en beeldend werk te maken, in aansluiting op wat ze hebben gezien in het museum, in de vorm van een ontwerpwedstrijd. Onze ontwerpwedstrijd vormt de kern van het onderwijsprogramma bij Bouke de Vries: UNBROKEN. We dagen leerlingen uit als reactie op de verhalen in de tentoonstelling klassikaal of individueel een beeldende verwerking te maken in de vorm van een installatie of objecten van keramiek, binnen een ontwerpwedstrijd. Hun ontwerpen presenteren we als pop-up-presentatie in de speciale ruimte voor onderwijspresentaties. Ook kunnen klassen bij deelname aan de ontwerpwedstrijd een (gratis) workshop/gastles in de klas of in het atelier van het museum krijgen, verzorgd door een museumdocent.
Gewoon én bijzonder
Hoofddoel van al onze onderwijsprogramma’s is om jongeren bewust te maken van hoe gewoon en tegelijk bijzonder keramiek is. Dagelijks gebruiken we kopjes, borden en schalen van keramiek, en vaak zonder het te beseffen halen we met keramiek de hele wereld in huis. Tentoonstelling en onderwijsprogramma bieden jongeren een verbreding en verdieping van hun blik op de wereld van makers van keramiek, geschiedenis en verbeeldingskracht, met ditmaal porselein in de hoofdrol. Bij het ontwikkelen van het programma betrekken we VO-docenten en -leerlingen, zodat het onderwerp zowel vanuit voor het onderwijs als voor leerlingen relevante perspectieven wordt uitgewerkt.