Bouke de Vries
UNBROKEN
te zien vanaf 5 juli 2025
Bouke de Vries

Bouke de Vries

UNBROKEN

Reserveer tickets

Nu te zien: de grote overzichtstentoonstelling UNBROKEN, gewijd aan de internationaal gelauwerde kunstenaar Bouke de Vries. Deze tentoonstelling biedt een unieke blik op het werk van een kunstenaar die op innovatieve en veelzijdige wijze gebroken keramiek transformeert naar nieuwe, verrassende kunstwerken.
De Vries, geboren in Utrecht en nu woonachtig in Londen, is van oorsprong restaurator. Zijn vakmanschap vormt de basis voor een artistieke praktijk waarin kwetsbaarheid, vergankelijkheid, duurzaamheid en herstel centraal staan.

Bouke de Vries: UNBROKEN is te zien van 5 juli 2025 tot en met 16 augustus 2026.
Bouke de Vries wordt in Nederland vertegenwoordigd door Galerie Ron Mandos en in het Verenigd Koninkrijk door Adrian Sassoon.

Verval en herstel

UNBROKEN toont een selectie van hoogtepunten uit de carrière van Bouke de Vries, waarin hij speelt met het thema van verval en herstel.
De werken in de tentoonstelling zijn voor een groot deel gebaseerd op historische objecten, maar gaan ook in op talrijke hedendaagse culturele fenomenen en de persoonlijke leefwereld van de kunstenaar. Zo zijn er bijvoorbeeld speelse verwijzingen naar de Nederlandse tv-serie ‘Bartje’ en andere jeugdherinneringen, hommages aan de vader en de echtgenoot van de kunstenaar, verwijzingen naar de drugscultuur en oorlog.
In totaal zijn er ongeveer 95 objecten en installaties te zien in de solotentoonstelling UNBROKEN, waaronder nieuwe werken die speciaal voor deze tentoonstelling zijn gemaakt.

Memory Vessel with wax seals, 2020, Bouke de Vries, 46 x 23,5 cm, Private collection
Memory Vessel with wax seals, 2020, Bouke de Vries, 46 x 23,5 cm, Private collection
Horsey, Bouke de Vries, Collectie Keramiekmuseum Princessehof, verworven met steun van Club Céramique en het Van Asperen – Van der Linden Fonds
Horsey, Bouke de Vries, Collectie Keramiekmuseum Princessehof, verworven met steun van Club Céramique en het Van Asperen – Van der Linden Fonds

Van Muses tot Memory Vessels

De bezoeker wordt door vijf zalen langs het oeuvre van Bouke de Vries geleid. De werken worden getoond in thematische clusters; in Dutch Stories, staat De Vries' Nederlandse herkomst centraal. Speciaal voor deze tentoonstelling stelde de kunstenaar een levensgroot staatsieportret van koning Willem-Alexander en koningin Máxima samen uit Delfts porselein uit de 17e en 18e eeuw. Een vorstelijk eerbetoon en tegelijkertijd een speelse reflectie op nationale symboliek en keramiek als erfgoed.

Life-sized double portrait of King Willem-Alexander and Queen Maxima

Majesteit, Bouke de Vries, 2024. Levensgroot dubbelportret van koning Willem-Alexander en koningin Máxima, fragmenten van 17de- en 18de-eeuws Delfts blauw, 183 x 204 cm. Courtesy of Bouke de Vries, courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam.

Vervolgens verkent Early Chinese Bouke de Vries’ zoektocht naar de menselijke connectie met keramiek door de geschiedenis heen en de prominente plaats die keramiek inneemt binnen de archeologie. Een mooi voorbeeld is zijn reactie op Ai Weiwei’s conceptuele en politieke fotodrieluik ‘Dropping a Han Dynasty Urn’. De Vries reageert hierop met humor en tederheid: “Ik zag de foto’s en in mijn gedachten pakte ik de scherven op en zette de vaas weer in elkaar.” Door een vergelijkbare gebroken Han-vaas (periode 206 v.C. tot 220 n.C.) te repareren, ontfermt hij zich over de eeuwigheidswaarde van dit erfgoed. Door de vaas zichtbaar te repareren met Kintsugi – een Japanse techniek die pas in de laat-vijftiende eeuw werd ontwikkeld – smelt hij keramieken culturen van verschillende tijd en plaats samen.
In deze zaal toont De Vries niet alleen zijn fascinatie voor de fragiliteit van objecten, maar ook voor de fragiliteit van context en betekenis. Gepresenteerd in hoge vitrinekasten roepen ze de sfeer op van een historisch rariteitenkabinet, ofwel een wunderkammer.

Reconstructed Han Vase (after Ai Weiwei), 2015 Aardewerken vaas uit de Han-dynastie (206 BCE-220 CE), bladgoud
Reconstructed Han Vase (after Ai Weiwei), 2015 Aardewerken vaas uit de Han-dynastie (206 BCE-220 CE), bladgoud

De themazaal Memory Vessels toont scherven van gebroken keramiek in glazen vormen. In de corona-periode bleken de Memory Vessels bij veel mensen een gevoelige snaar te raken. De werken resoneerden dusdanig, dat wereldwijd mensen er zelfs tatoeages van lieten zetten. Speciaal voor deze tentoonstelling reageert De Vries op dit onverwachte eerbetoon met een nieuwe serie ‘platte’ keramische Memory Vessels, waarop een tattoo-artist de tatoeageontwerpen terugbrengt in inkt. Muses verzamelt sculpturen van De Vries' muzen, van Maria tot figuren uit de populaire cultuur, met een focus op hedendaagse thema's, zoals zijn (unbroken) hommage aan wijlen prinses Diana, een icoon voor de LGBTQ+ gemeenschap. 

War and Pieces

De tentoonstelling eindigt groots met War and Pieces. Deze elf meter lange installatie biedt een hedendaagse interpretatie van de luxueuze tafelstukken van Europese aristocratie uit de 17de en 18de eeuw.
Te midden van dit woeste slagveld van scherven staat als onvermijdelijk dramatisch centerpiece – en ultieme oorlogsdaad – een nucleaire paddenstoelwolk, van een enorme hoeveelheid fragmenten wit porselein. De wolk bestaat uit spookachtige cherubijnen, schedels en onthoofde en misvormde porseleinen poppen of ‘Hummels gone wrong’, zoals De Vries ze noemt. Christus aan het kruis en de Chinese godin van mededogen, Guan Yin,
wiens naam ‘One who hears the world’s cries’ betekent, aanschouwen de dood en vernietiging; boven op de wolk huilt een engel. In sterk contrast met de witheid van het porselein zijn andere figuren gemuteerd tot cyborgs,
met kleurrijke bionische ledematen en hoofden gemaakt van resten plastic speelgoed. Deze plastic elementen noemt De Vries ‘moderne indringers’.
“De steeds toenemende alomtegenwoordigheid van niet-biologisch afbreekbaar plastic, dat zogenaamd onverwoestbaar is, brengt de installatie naar onze eigen, giftigere tijden.” legt de kunstenaar uit.

War and Pieces kreeg al veel internationale aandacht en verbeeldt de kwetsbaarheid en kracht van keramiek op adembenemende wijze. Sinds 2012 is War and Pieces op tournee door Europa, Azië en de VS, waarbij De Vries steeds de installatie subtiel aanpast aan de locatie.

Voor de opstelling in Leeuwarden maakte de kunstenaar speciaal een groot, extra werk: Porcelain Vengance. 

War and Pieces
War and Pieces
War & Pieces (details), 2012, Bouke de Vries, courtesy Bouke de Vries, Galerie Ron Mandos, Amsterdam
War & Pieces (details), 2012, Bouke de Vries, courtesy Bouke de Vries, Galerie Ron Mandos, Amsterdam

Publicatie

Onder redactie van de conservator van Keramiekmuseum Princessehof, Wendy Gers, zijn de meest significante werken uit het oeuvre van de Brits-Nederlandse kunstenaar geselecteerd. Internationaal gerenommeerde kunstkenners als voormalige Design Museum directeur Alice Black, hoofd toegepaste kunst van het Rijksmuseum Femke Diercks, directeur Xa Sturgiss van het Ashmolean Museum in Oxford en vele andere prominenten schreven essays en entries over de kunst en de werken van Bouke de Vries. Dit eerste en enige overzichtswerk van De Vries werd grafisch vormgegeven door voormalige Dutch Design Award-winnaar Sybren Kuiper.
Bestel nu via de webshop. Of kom langs in de museum shop!

 

 

Prijs € 34,95. 176 bladzijden in kleur. Gebonden. Tweetalig (Nederlands en Engels). ISBN 9789462626287.
Prijs € 34,95. 176 bladzijden in kleur. Gebonden. Tweetalig (Nederlands en Engels). ISBN 9789462626287.
Bouke de Vries. Photo by Felix Mueller
Bouke de Vries. Photo by Felix Mueller

Duurzaamheid tot in de kern

Duurzaamheid vormt een rode draad door zowel het werk van Bouke de Vries als de tentoonstelling Unbroken. De kunstenaar transformeert gebroken en afgedankte scherven tot betekenisvolle kunstobjecten en stelt daarmee vragen over waarde, vergankelijkheid en hergebruik. Ook in de opbouw van de tentoonstelling Unbroken staat hergebruik centraal. Zo worden bestaande vitrines opnieuw ingezet en worden circulaire keuzes gemaakt op het
gebied van tentoonstellings- en printmateriaal. Duurzaamheid is al langer een belangrijke pijler binnen de programmering van Keramiekmuseum Princessehof. Met tentoonstellingen als Sustainable Ceramics#1, de
eerste in een reeks rond duurzaamheid in keramiek, zet het museum stevig in op actuele, ecologische thema’s binnen de hedendaagse keramiek. Ook in de solotentoonstellingen zoals die van Yoon Seok-Hyeon (2021 t/m 2022), Humade (2022) en Keeley Haftner (2023), programmeert het Princessehof bewust kunstenaars die experimenteerden met vragen over duurzaamheid binnen de productie van keramiek en in de samenleving. Unbroken sluit hier
naadloos op aan.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Leeuwarden, Van Achterbergh-Domhof, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Boelstra Olivier Stichting. De aankoop van werken is mede mogelijk gemaakt met steun van het Mondriaan fonds, Club Céramique en het Van Asperen – Van der Linden Fonds
 
Partners van het Princessehof: Ottema-Kingma Stichting, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique.

Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden.

 

Postadres
Postbus 1239
8900 CE Leeuwarden (NL)
Bezoekadres
Grote Kerkstraat 9
8911 DZ Leeuwarden (NL)

+31(0)58 2 948 958
info@princessehof.nl

Openingstijden

Dinsdag t/m zondag geopend

Maandag gesloten


© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden | disclaimer