Korea

16 okt 2021 - 21 aug 2022
Poort naar een rijk verleden
Korea

KOREA. Poort naar een rijk verleden

Te zien vanaf 16 oktober 2021

koop tickets

Tegenwoordig kennen we Korea van merken als Samsung en Kia, de ongekende populariteit van K-Pop zoals BTS, de Koreaanse keuken en de Oscarwinnende film Parasite. Met de tentoonstelling ’KOREA. Poort naar een rijk verleden’ duiken we dieper in de cultuurgeschiedenis van dit bijzondere land. Het Princessehof laat naast kostbaar jadegroen celadon, puur wit porselein en eeuwenoud aardewerk ook muziekinstrumenten, filmbeelden en kostuums zien. Hedendaags werk van Zuid-Koreaanse kunstenaars toont dat keramiek nog steeds een belangrijke rol speelt in het Korea van nu. Speciaal voor de tentoonstelling komen topstukken uit het National Museum of Korea in Seoul naar Leeuwarden, deze voorwerpen zijn voor het eerst in Nederland te zien.

Kom op voetstuk met decoratie van bloemen en planten, Goryeo-dynastie, 12de eeuw, steengoed, celadon, h. 9.4 cm, d. 14.7 cm (voetstuk), National Museum of Korea, Seoul
Moon jar - National Museum of Korea

Big in Korea

Hoewel er intensieve contacten waren met buurlanden China en Japan, was Korea lange tijd onbereikbaar voor het Westen. Een tipje van de sluier werd opgelicht door het verslag van Hendrik Hamel, een uit Gorinchem afkomstige boekhouder. Hamel leed in 1653 schipbreuk bij de kust van het huidige Zuid-Korea. Tijdens zijn verblijf schreef hij een verslag over zijn belevenissen en de Koreaanse samenleving. De publicatie hiervan werd een best-seller in Europa. Tegenwoordig zegt de naam Hendrik Hamel weinig mensen in Nederland iets. In Zuid-Korea daarentegen is Hamel een nationale bekendheid; er zelfs een museum aan hem gewijd.

11. Boekuitgave van het Journaal van Hendrik Hamel
16. EliteYangbangSchildering van een gezelschap van mannen en vrouwen in een tuin

Elitecultuur en schoonheid

Van een celadon wijnpot om rijstwijn uit te drinken tot aandoenlijke waterdruppelaars en andere gebruiksvoorwerpen om kalligrafie mee te beoefenen; de Koreaanse elite had tijd en geld om zich bezig te houden met andere zaken dan werk. Dit gold met name voor de mannen en de cultuur die hieruit ontstond staat bekend als ‘yangban’. Luxe-objecten en statussymbolen in de tentoonstelling maken deze upper class-cultuur voelbaar: een blauw-witte vaas met een Chinees gedicht, een stempel in de vorm van een aapje voor het signeren van belangrijke documenten en typische accessoires van de yangban klasse, zoals een zwarte hoed en een lange pijp. Dit laatste object was een ultiem statussymbool in de achttiende eeuw; er was namelijk een bediende voor nodig om de pijp te roken.

Verfijnde celadon doosjes uit de Goryeo dynastie (918-1392), waar pigmenten en haaraccessoires in werden bewaard, laten zien hoe het specifieke Koreaanse schoonheidsideaal dat nu bekend staat als K-beauty een lange geschiedenis kent. Zo is BB-cream een Koreaanse uitvinding en inmiddels wereldwijd populair onder mode- en make-up liefhebbers. K-Pop bandleden, met hun perfecte uiterlijk, hebben een grote invloed op het zelfbeeld van jonge mannen en vrouwen. In de tentoonstelling wordt ook aandacht besteed aan deze hedendaagse ‘beauty-cultuur’.

bon

Celadon doosjes voor make-up, Goryeo dynastie (918-1392), steengoed, d. 17.5 cm (ronde doos), National Museum of Korea, Bongwan14858

Hedendaagse kunst

Naast historische objecten toont het Princessehof spraakmakend werk van drie hedendaagse Zuid-Koreaanse kunstenaars: Yee Sookyung (1963), Juree Kim (1980) en Kyung-Jin Cho (1987). In de Translated Vase van Yee Sookyung zijn scherven van kapot gegooide werken van hedendaagse keramiekmeesters aan elkaar gelijmd met goudlak volgens de Japanse kintsugi-methode. De installatie Swing Jam van Kyung-Jin Cho zorgt voor een meditatieve totaalervaring dankzij een bal die tussen aardewerken potten zweeft en ze zachtjes aantikt. Juree Kim laat een van klei gemaakte sculptuur zien van een traditioneel Koreaans gebouw omgeven door water. Het water tast gedurende de tentoonstelling de klei aan waardoor het werk langzaam vergaat. 

Juree Kim, Hwigyeong, 2021

Klankbordgroep

Voor de totstandkoming van deze nieuwe expositie werkt het museum met een klankbordgroep die bestaat uit Nederlandse Koreanen en Korea-specialisten. Jörgen Tjon a Fong, bekend van de podcast Museum in de Maak en betrokken bij tentoonstellingen als Zwart in Rembrandts tijd en de slavernijtentoonstelling in het Rijksmuseum, is als moderator aangetrokken voor de klankbordgroepbijeenkomsten. De elf panelleden denken mee en geven feedback op de plannen voor de tentoonstelling, van inhoud tot vormgeving en van marketing tot activiteitenprogrammering. Ook vertellen enkele panelleden persoonlijke verhalen in audioverhalen, straks te beluisteren in de tentoonstelling.

Samenwerking
Voor de tentoonstelling komen tientallen bruiklenen uit Zuid-Korea naar Leeuwarden. De topstukken komen uit het National Museum of Korea in Seoul. Het Princessehof heeft een langdurige samenwerking met dit museum; eerder waren al voorwerpen uit deze collectie te zien in de tentoonstelling Gezonken Schatten en een grote collectie Europees en Aziatisch keramiek van het Princessehof is op dit moment in Seoul te zien. Voor de grote Koreatentoonstelling komen ook stukken van Museum Volkenkunde in Leiden en Gugak National Center in Seoul naar het Princessehof.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde publicatie. Hee-Jeong Kim, conservator bij het NMK, draagt bij met een inleiding die een overzicht geeft van de Koreaanse geschiedenis en de rol die keramiek daarin heeft gespeeld. Conservator en inhoudelijke spil van de tentoonstelling Eline van den Berg licht aan de hand van de thema’s een selectie objecten toe die dieper ingaan op de verschillende aspecten van de Koreaanse cultuur. De publicatie verschijnt in het Nederlands en Engels en is verkrijgbaar in de museumwinkel.

Painting of the Sun, Moon, and Five Peaks on Six-panel Folding Screen, copyright National Palace Museum of Korea

 

Met dank aan de Ambassade van de Republiek Korea, het National Museum of Korea, het Gugak Centre, Museum Volkenkunde en Peter van Kinderen

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, de Korea Foundation, Prins Bernhard Cultuurfonds en haar Fonds Angela E, Stichting Van Achterbergh - Domhof en de Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof 

Partners van het Princessehof: Ottema-Kingma Stichting, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique

Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden

context
© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer