2021

2021

Jaarverslag 2021

Princessehof weet nieuwe bezoekers te raken in coronajaar 2021

De tentoonstelling KOREA wist nieuwe bezoekersgroepen naar Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden te trekken. Bij het maken van de expositie was een klankbordgroep betrokken en onder de bezoekers zijn veel mensen met een persoonlijke band met Korea. Het museum versterkte verder het verhaal van oud-bewoonster Maria Louise, stammoeder van het koningshuis. Met het tegeltableau, de bruikleen van haar servies van het Koninklijk Huis en het theatrale zomerspektakel in de museumtuin vergrootte het museum de aantrekkingskracht voor stadsbewoners én toeristen. De coronasteun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap maakte het mogelijk om ondanks de sluitingen toch vele bezoekers te inspireren en verbinden.

Het Princessehof sloot dit jaar driemaal zijn deuren wegens COVID-19: van 13 maart tot en met 1 juni, van 4 tot en met 18 november en opnieuw per 15 december. De nationale financiële steun maakte het mogelijk de continuïteit van het museum te waarborgen en kunstenaars en zzp-ers opdrachten te kunnen blijven geven. Na de heropening op 1 juni trok het museum ongeveer de helft minder bezoekers dan gebruikelijk. In totaal ontving het museum 19.584 mensen.

KOREA. Poort naar een rijk verleden in Keramiekmuseum Princessehof
KOREA. Poort naar een rijk verleden in Keramiekmuseum Princessehof

Tentoonstellingen

Op 15 oktober werd KOREA. Poort naar een rijk verleden officieel geopend door onder anderen de ambassadeur van Zuid-Korea Mr. Yeondoo Jeong en Guus Hiddink, voormalig bondscoach Nationaal elftal Zuid-Korea. Voor de totstandkoming van deze expositie werkte het museum met een klankbordgroep bestaande uit Nederlandse Koreanen en Korea-specialisten. Jörgen Tjon a Fong, bekend van de podcast Museum in de Maak en betrokken bij tentoonstellingen als Zwart in Rembrandts tijd en de slavernijtentoonstelling in het Rijksmuseum, werd als moderator aangetrokken. De tentoonstelling trekt opvallend veel bezoekers met een persoonlijke band met Korea. Een bezoeker schreef: ‘Ik heb twee kinderen afkomstig uit Korea. Ik vond de tentoonstelling erg boeiend en prachtig ingericht en precies omvangrijk genoeg om alles te kunnen bekijken en de toelichtingen te lezen.’ Voor het maken van de tentoonstelling werkte het Princessehof nauw samen met de Koreaanse ambassade en het National Museum of Korea. Zij maken een virtuele tour van de tentoonstelling, zodat deze ook in Korea te bezoeken is.

Koen Theys (Brussel, 1963), Kim Habers (Ommen, 1979) en Meekyoung Shin (Zuid-Korea, 1967) gingen dit jaar aan de slag in Sundaymorning@ekwc in Oisterwijk en presenteerden het resultaat in het Princessehof. Er waren ook solotentoonstellingen van Yoon Seok-hyeon (Zuid-Korea, 1992) en Morten Løbner Espersen (Aalborg, 1965) te zien.

Tentoonstellingen geopend in 2021 Periode
Kim Habers: Meu Corpo é Político 13 februari t/m 5 september 2021
EKWC@Princessehof: Koen Theys 13 februari t/m 7 november 2021
Huid & Haar: aanwinsten hedendaagse keramiek 2015-2021 13 februari t/m 17 oktober 2021
KOREA. Poort naar een rijk verleden 16 oktober 2021 t/m 21 augustus 2022
Yoon Seok-hyeon: Ott / Another paradigmatic ceramic 16 oktober 2021 t/m 8 mei 2022
Morten Løbner Espersen: Forbidden Fruit 6 november 2021 t/m 8 mei 2022
EKWC@Princessehof: Meekyoung Shin 27 november 2021 t/m 31 juli 2022

 

The Mining of the Natural Resources II van Koen Theys. Met zijn opvallende, kleurrijke levert hij commentaar op maatschappelijke constructies zoals cultuur, kunst en welvaart.
The Mining of the Natural Resources II van Koen Theys. Met zijn opvallende, kleurrijke levert hij commentaar op maatschappelijke constructies zoals cultuur, kunst en welvaart.
Kim Habers maakte voor haar solo tentoonstelling een nieuwe keramische installatie met porselein en licht.
Kim Habers maakte voor haar solo tentoonstelling een nieuwe keramische installatie met porselein en licht.

Collectie

Met de verhuizing van de collectie naar het duurzame Kolleksjesintrum Fryslân is in 2021 een mijlpaal bereikt. Niet alleen zijn de omstandigheden voor de objecten hiermee veel beter, medewerkers hebben ook een grote slag kunnen slaan in de registratie en de online zichtbaarheid van de objecten. Voor de organisatie heeft dit als extra voordeel dat de collecties van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof nu op één plek samen kunnen worden beheerd. In het museum zelf waren dit jaar bijna 2.200 voorwerpen te zien, waarvan 2.000 uit de eigen collectie. Het museum heeft ook veel werken uitgeleend. Dankzij de steun van Vrienden, partners en sponsors kan het museum zijn collectie uitbreiden en bijzondere publieksprogramma’s ontwikkelen. Dankzij Club Céramique en het Van Asperen-Van der Linden Fonds, een Fonds op Naam van het Princessehof kon het museum Translated Vase van Yee Sookyung (1963) aankopen. Scherven van kapot gegooide werken van hedendaagse keramiekmeesters zijn aan elkaar gelijmd met goudlak volgens de Japanse kintsugi-methode. In december ging het museum op Vriendentour om de partners persoonlijk te bedanken voor hun steun. Het Mondriaanfonds gaf in de toekenning van een aanvraag aan positief te zijn over het collectiebeleid van het museum en de relatie tussen de aankopen en de bestaande collectie. Het fonds schreef onder meer dat het museum een voor Collectie Nederland belangrijke collectie keramiek heeft en waardeert de aanscherping die het museum heeft gedaan om urgente en maatschappelijke thematiek meer zichtbaar en voelbaar te maken. Tanya Rumpff nam dit jaar afscheid als conservator moderne en actuele keramiek. Een selectie van de werken die zij de afgelopen zes jaar heeft verworven werden gepresenteerd in de expositie Huid & Haar: aanwinsten hedendaagse keramiek 2015 – 2021. Wendy Gers is per november aangesteld als Rumpff’s opvolger. Met Gers is het Princessehof een internationaal georiënteerde conservator rijker. Met haar ervaring bij musea in Zuid-Afrika en Spanje en keramiekbiënnales in China, Israel, Taiwan, Frankrijk en België kan het museum zijn groeiende rol als nationaal spraakmakende plek voor hedendaagse keramiek versterken. Karin Gaillard nam ook afscheid, na bijna 19 jaar als conservator Europese keramiek in het Princessehof. Haar laatste project, een kookboek waarbij gerechten van internationale topchefs zijn gefotografeerd op stukken uit de collectie van het Princessehof, wordt in het najaar van 2022 gepubliceerd. Laura Smeets volgt haar op en presenteert volgend jaar haar eerste grote tentoonstelling over feesttradities.

Dankzij Club Céramique en het Van Asperen-Van der Linden Fonds, een Fonds op Naam van het Princessehof kon het museum Translated Vase van Yee Sookyung (1963) aankopen.
Dankzij Club Céramique en het Van Asperen-Van der Linden Fonds, een Fonds op Naam van het Princessehof kon het museum Translated Vase van Yee Sookyung (1963) aankopen.
In Huid & Haar: aanwinsten hedendaagse keramiek 2015 – 2021 werd een selectie werken laten zien die Tanya Rumpff de afgelopen jaren heeft verworven. In 2021 nam de conservator moderne en hedendaagse keramiek afscheid van het museum.
In Huid & Haar: aanwinsten hedendaagse keramiek 2015 – 2021 werd een selectie werken laten zien die Tanya Rumpff de afgelopen jaren heeft verworven. In 2021 nam de conservator moderne en hedendaagse keramiek afscheid van het museum.

Onderwijs

Prinses Marijke ging tijdens de sluiting op bezoek bij leerlingen van groep 1 en 2 in Leeuwarden, met filmpjes en leuke opdrachten. De kleuters waren speciaal voor haar komst prachtig verkleed. Leerlingen van het voortgezet onderwijs konden met behulp van een museum-op-school variant alsnog meedoen aan de ontwerpwedstrijd rond Human After All. Het werk van de winnaars was van 2 augustus t/m 6 september te zien in de speciale onderwijsexpositieruimte. Voor de ontwerpwedstrijd bij Korea ontving het museum al een aantal klassen in het museum, maar is ook een museum-op-schoolvariant getest. Een aantal leden van de klankbordgroep zijn straks onderdeel van de jury van de ontwerpwedstrijd. Het Princessehof heeft een structurele samenwerking met een aantal opleidingen van ROC Friesland College. Modestudenten maakten dit jaar een ontwerp voor een rok en een top, geïnspireerd door de decoratie en vormen van objecten uit de vaste collectie. De bodem van de voormalige Middelsee leverde klei aan Creatief Vakman-student Eva Dijkstra, die ze tijdens haar stage bij Lies Keramiek na veel experimenten omzette tot een kleine collectie gebruiksvoorwerpen. Van 5 juni t/m 1 augustus presenteerde ze zowel het onderzoek als de eindproducten die ze maakte met behulp van een 3D-printer in het museum. Met haar werk was ze genomineerd voor LC Award 2021.

Ook onze jonge bezoekers raakten geïnspireerd in de hedendaagse tentoonstelling Human After All. Met onderwijsprogramma's bij de tentoonstelling werden ze verhalenderwijs meegenomen.
Ook onze jonge bezoekers raakten geïnspireerd in de hedendaagse tentoonstelling Human After All. Met onderwijsprogramma's bij de tentoonstelling werden ze verhalenderwijs meegenomen.

Maria Louise

Tijdens het Nassaujaar 2021 was een glansrol weggelegd voor Maria Louise van Hessen-Kassel, prinses van Oranje-Nassau (1688-1765) en voorouder van onze huidige koning. Deze zomer was er elke donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond een son-et-lumière in de tuin van het museum te zien, gemaakt door regisseur Jos van Kan en videokunstenaar Frouke ten Velden. Maria Louise was here was een meeslepende en poëtische show met videoprojecties, begeleid door speciaal gecomponeerde muziek door Max Knigge, ingespeeld door het NNO en een sprookjesachtig uitgelichte tuin. Actrice Ariane Schluter, tweevoudig winnares van de prestigieuze Theo d'Or toneelprijs (2003, 2004), vertolkte Maria Louise. Voorafgaand aan de videoprojecties brachten muzikanten, dansers, woordkunstenaars of experts op geheel eigen wijze een ode aan de prinses. De show was volledig uitverkocht en wordt wegens succes volgend jaar herhaald. Een bezoeker schreef na afloop: ‘Heel mooi gedaan, de beelden waren heel goed te zien, goede muziek, prachtige locatie natuurlijk, super idee om op deze manier het museum in de spotlights te zetten.’ Op de gevel van Brasserie Maria Louise op de hoek van het Oldehoofsterkerkhof werd een tegeltableau geplaatst, ontworpen door Michaël Snitker en geproduceerd door Koninklijke Tichelaar. Een bijzonder Meissenservies, dat heeft toebehoord aan Maria Louise, is bovendien toegevoegd aan de vaste Maria Louisezaal in het Princessehof. Het museum heeft de voorwerpen, met originele bewaarkoffer, in bruikleen gekregen van de Koninklijke Verzamelingen in Den Haag.

Deze zomer was er een son-et-lumière in de tuin van het museum te zien, gemaakt door regisseur Jos van Kan en videokunstenaar Frouke ten Velden.
Deze zomer was er een son-et-lumière in de tuin van het museum te zien, gemaakt door regisseur Jos van Kan en videokunstenaar Frouke ten Velden.
Op de gevel van Brasserie Maria Louise op de hoek van het Oldehoofsterkerkhof werd een tegeltableau geplaatst.
Op de gevel van Brasserie Maria Louise op de hoek van het Oldehoofsterkerkhof werd een tegeltableau geplaatst.

Activiteiten

Kinderen die met hun families naar het museum kwamen, volgden bijvoorbeeld een familiespoor bij de tentoonstellingen Human After All of KOREA. In de schoolvakanties werd extra uitgepakt met verschillende kinderworkshops en de jaarlijkse Prinsen- en Princessedag was weer helemaal uitverkocht. Ook voor uiteenlopende groepen volwassenen organiseerde het museum innovatieve activiteiten. De workshops Kimchipotten en Kimchi maken waren uitverkocht. In de Maand van de Geschiedenis gaven conservatoren Eline van den Berg en Laura Smeets een college over de achtergronden van verschillende makers van keramiek. In de zomermaanden konden bezoekers weer creatief aan de slag tijdens Tekenen in de Tuin.

 

Over de bezoeker

Na de heropening op 1 juni trok het museum ongeveer de helft minder bezoekers dan gebruikelijk. Bezoekers kwamen vaker uit de eigen provincie en er was veel herhaalbezoek. Dankzij een beperkt aantal tickets per half uur, online kaartverkoop, looproutes en hygiënemaatregelen gaven alle bezoekers aan zich veilig te voelen in het museum. 

Het aantal groeps- en activiteitenbezoeken lag door de maatregelen een stuk lager dan in 2019. In verhouding bezochten meer kinderen en jongeren het museum, doordat onderwijsbezoeken veelal gewoon door konden gaan. 

Economische betekenis

Van de in totaal bijna 20.000 bezoekers, kwamen dit jaar toch nog 14.000 bezoekers speciaal voor het museum naar Leeuwarden. Zij gaven gezamenlijk 1,7 miljoen euro uit aan winkelen, eten en drinken en overnachten. 4.000 mensen bleven bovendien een of meerdere nachten slapen. Het Princessehof zorgde zo voor zo’n 6.000 overnachtingen in de regio. Er werden 275 artikelen over het Princessehof geplaatst, met een advertentiewaarde van 1 miljoen euro. Hiermee kreeg ook Leeuwarden weer veel nationale aandacht.

Online

Ook voor de heropening op 4 juni bereikte het museum een breed publiek, met online collectieverhalen, podcasts en video’s. Zo maakte Mischa Blok, presentator bij NPO Radio 1 en Avrotros, de podcast 'Poort' bij de tentoonstelling KOREA. Poort naar een rijk verleden. In de podcast vertelt ze over haar relatie met Korea en in hoeverre haar geboorteland nog als haar thuis aanvoelt. Mischa doet dit in haar eigen, kenmerkende stijl: persoonlijk, kwetsbaar en onderzoekend. Het aantal volgers op de Instagram van het Princessehof verdubbelde in korte tijd. Gezinnen konden tijdens de voorjaarsvakantie het Princessehof in huis halen met een gratis knutselpakket en een online workshop maskers maken, geïnspireerd op de tentoonstelling Human After All.

Hwigyeong, Juree Kim
Hwigyeong, Juree Kim
Voor haar podcast 'Poort', liet Mischa Blok zich inspireren door het werk Hwigyeong, die Juree Kim speciaal maakte voor KOREA. Poort naar een rijk verleden.
Voor haar podcast 'Poort', liet Mischa Blok zich inspireren door het werk Hwigyeong, die Juree Kim speciaal maakte voor KOREA. Poort naar een rijk verleden.

Financiën

Baten (x 1.000) 2020 2021
Directe opbrengsten 210 192
Indirecte opbrengsten 363 378
Subsidies 2.337 2.530
Overige bijdragen 247 225
Totaal 3.157 3.325

 

Lasten (x 1.000) 2020 2021
Salarissen, sociale lasten 1.570 1.779
Afschrijvingen op vaste activa 74 74
Aankopen 153 96
Huisvestingskosten 643 424
Overige kosten 516 951
Totaal 2.956 3.324
Resultaat 201 1

 

Organisatie

Keramiekmuseum Princessehof vormt samen met het Fries Museum een gezamenlijke organisatie. Informatie over de medewerkers en raad van toezicht vindt u hier.

Partners

Ministerie van Onderwijs, cultuur en wetenschap
Ottema-Kingma Stichting
Gemeente Leeuwarden

 

Fondsen

Boelstra-Olivier Stichting
Boersma Adema Stichting
Club Céramique
De Gijselaar-Hintzenfonds
Gemeente Leeuwarden
Herbert Duintjer Fonds
Het Nieuwe Stads Weeshuis
Korea Foundation
Leeuwarden Fryslân 2028
M.A.O. C. Gravin van Bijlandt Stichting
Meindersma-Sybenga Stichting
Mondriaan Fonds
Mullerfonds
P.M. de Klerk Keramiek Fonds
Prins Bernhard Cultuurfonds Fryslân
Prins Bernhard Cultuurfonds: Buchter-De Vries Fonds
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
St. Anthony Gasthuis
Stichting Cultuur FB Oranjewoud
Stichting Fonds Oostersche Handel en Reederijen
Stichting Nassau en Friesland
Stichting Old Burger Weeshuis
Stichting Ritske Boelema Gasthuis
Stichting Siebolt Foundation
Stichting Van Achterbergh-Domhof
Vaderlandsch Fonds
Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof
Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting
© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer