Drie musea, een organisatie

Drie musea, een organisatie

Missie, visie en beleid

Keramiekmuseum Princessehof en het Fries Museum vormen een organisatie van twee zelfstandige en eigentijdse musea waar kwaliteit en publiek voorop staan. De organisatie van de beide musea bestaat uit 58 medewerkers met een gezamenlijke omvang van 45 fte verdeeld over 5 afdelingen (Collecties, Publiek & Programma, Facilitaire Zaken, Finance & Control en Human Resources). Zij werken samen met 160 vrijwilligers en medewerkers die extern worden ingehuurd. De organisatie is flexibel en toekomstgericht en de beide musea hebben zich ontwikkeld tot moderne en professionele musea.

De maatschappelijke betekenis van het museum 

Keramiekmuseum Princessehof is het nationale museum over keramiek uit Oost en West. Met zijn wereldberoemde collectie is het gevestigd in het stadspaleis van Maria Louise van Hessen-Kassel, stammoeder van ons koningshuis, en is het tevens de geboorteplek van de graficus M.C. Escher. Keramiek is dé poort naar andere werelden. Meer dan welk ander medium ook is keramiek van alle tijden en van iedereen. Door de mens gemaakt, gebruikt en gekoesterd, nuttig en verleidelijk. Keramiek is een spiegel van de cultuur en van de tijd waaruit zij voortkomt. Het Princessehof, met wereldberoemde collecties van het Euraziatische continent, is dan ook bij uitstek een inclusief museum dat culturele werelden met elkaar verbindt. We zijn een grenzeloos museum, met interculturaliteit als centraal thema, inclusief schurende aspecten als toe-eigening en de koloniale culturele biografie van de collectie. Bij het maken van tentoonstellingen werken we samen met verschillende naties. Die verbinding maken we de komende jaren ook nadrukkelijk met de cultuurgemeenschappen in Nederland uit Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten, waarvan wij erfgoed mogen beheren. Met de verschillende verschijningsvormen van keramiek, van grootschalig vrij artistiek werk tot praktische, maar vaak bijzonder ontworpen serieproducten, zijn wij een inspiratieplek. In een regio met een sterke, maar veelal kleinschalige maakeconomie koesteren we de waardering voor ambacht. Hiertoe presenteren we in samenwerking met het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) recente artistieke ontwikkelingen en werken we samen met toegepaste opleidingen, ook om het onderzoek naar een duurzamer productieproces te stimuleren. Met deze maatschappelijke betekenis draagt Keramiekmuseum Princessehof, het enige BIS-museum van Noord-Nederland, bij aan een aantal sustainable development goals voor de brede welvaart van het Noorden. 

Missie

Keramiekmuseum Princessehof verbindt de werelden van Oost en West, van vroeger en nu aan de hand van keramiek. Het brengt cultuurliefhebbers en cultuurgemeenschappen in contact met zijn wereldberoemde collectie en biedt verdieping door toonaangevende contextualisering. Het museum ontwikkelt deze collectie actief, ook als duurzame inspiratiebron voor nieuwe generaties makers. Vanuit het Princessehof, tegelijk stadspaleis en geboorteplek van M.C. Escher, versterkt het museum de aantrekkingskracht van Noord-Nederland.

Activiteitenplan

Activiteitenplan Princessehof voor de periode 2021-2024.

Strategische doelstellingen 2021-2024 

  • ontmoeting met de wereld (internationaal gericht, inclusief) 
  • onderscheidende positionering (versterking actuele keramiek) 
  • versterking innovatiekracht (laboratorium, etalage, talentontwikkeling) 
  • verbeteren van de financiële exploitatie (focus op winkel, horeca, zakelijke verhuur en vaste attractiewaarde Nassau en M.C. Escher) 
  • een veilige oase tijdens (het herstel van) corona 

Jaarverslagen

Hieronder kunt u de jaarverslagen downloaden:
Jaarverslag 2010 2011 2017 2018 2019 | 2020

Beknopt jaaroverzicht

Hieronder vindt u de beknopte overzichten van de laatste jaren.

Beknopt jaaroverzicht 2012 2013 2014 2015 2016

Collectieplan 2017 - 2024
Bekijk het volledige plan in PDF-formaat

Jaarrekening

Onze complete jaarrekeningen vindt u op de ANBI-website.

Privacybeleid

Bekijk het privacybeleid van het Princessehof hier.

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer