43.745 bezoekers

43.745 bezoekers

Jaarverslag 2018

Het nationale keramiekmuseum in Leeuwarden heeft een uitzonderlijk goed jaar achter de rug met 88.180 bezoekers. Dat is meer dan twee keer zoveel als de voorgaande jaren. Het Princessehof wordt door bezoekers lovend beoordeeld met een 8,2. De meeste bezoekers kwamen voor Made in Holland: 400 jaar wereldmerk. De tentoonstelling kreeg vier sterren van NRC en wordt door bezoekers beoordeeld met een 8,3. Publiekslieveling was In Motion: Ceramic Reflections in Contemporary Art, die te zien was tot en met 6 mei. De grote hedendaagse kunsttentoonstelling werd lovend ontvangen en kreeg een beoordeling van maar liefst een 8,6. In de kelder van het stadspaleis eert het museum sinds 28 april een van zijn beroemdste bewoners: M.C. Escher.

in motion
in motion

Tentoonstellingen

In de internationale tentoonstelling Made in Holland: 400 jaar wereldmerk wordt de bezoeker meegenomen naar de oorsprong van typisch Nederlandse exportproducten, van Delfts blauw tot art nouveau en Dutch Design. De tentoonstelling is nog te zien tot en met 30 juni 2019. In EKWC@Princessehof zijn wisselende exposities te zien van kunstenaars die een werkperiode in het EKWC achter de rug hebben. Van 2 juli tot en met 25 november was hier Tattoo & Ceramics te zien, met serviezen beschilderd door toonaangevende tattoo artists uit binnen- en buitenland. Een samenwerking met Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Lennart Lahuis toonde van 8 december 2018 tot en met 24 maart 2019 zijn monumentale natte kleitabletten geïnspireerd door de Brexit. Andere werken uit deze serie van Lahuis waren gelijktijdig te zien in het Fries Museum. Jelle Mastenbroek slaat met zijn werken een brug tussen keramiek en muziek in Design #4, te zien tot en met 27 oktober 2019. In dezelfde periode brengt het Princessehof een eerbetoon aan Galerie De Witte Voet, winnaar van de Van Achterberghprijs.

Tentoonstelling Periode
Made in Holland: 400 jaar wereldmerk 2 juni 2018 t/m 30 juni 2019
Bij Escher thuis Vanaf 28 april 2018
EKWC@Princessehof: Tattoo & Ceramics 2 juni 2018 t/m 25 november 2018
Planeet Escher 17 mei 2018 t/m 31 december 2018
Design #4: Jelle Mastenbroek 8 december 2018 t/m 27 oktober 2019
Galerie de Witte Voet: 1975 - 2017 8 december 2018 t/m 27 oktober 2019
EKWC@Princessehof Lennart Lahuis: Constant Escapement 8 december 2018 t/m 24 maart 2019
Presentatie in het Medisch Centrum Leeuwarden Het hele jaar

In de kelder besteedt het museum sinds 28 april permanent aandacht aan M.C. Escher, die in dit pand geboren werd. In dezelfde ruimte was ook een wisselpresentatie rond Planeet Escher te zien. In dit project werden uiteenlopende groepen binnen de mienskip uitgedaagd om zich te laten inspireren door de beroemde graficus en zelf creatief aan de slag te gaan.

 
Bezoekers in Design #4: Jelle Mastenbroek
Bezoekers in Design #4: Jelle Mastenbroek
Pyramids of Makkum, Studio Job (Job Smeets en Nynke Tynagel), 2008, keramiek. Collectie Fries Museum/Keramiekmuseum Princessehof. Foto: Erik & Petra Hesmerg
Pyramids of Makkum, Studio Job (Job Smeets en Nynke Tynagel), 2008, keramiek. Collectie Fries Museum/Keramiekmuseum Princessehof. Foto: Erik & Petra Hesmerg

Collectie

Het Princessehof heeft dit jaar als eerste museum in Nederland drie blauwwit geprinte vazen van Olivier van Herpt aangekocht. Hiermee geeft het museum opnieuw invulling aan zijn toonaangevende rol op het gebied van hedendaagse keramiek. Het Princessehof had de populaire Van Herpt al vroeg op de radar. In 2016 gaf het museum de succesvolle jonge ontwerper een podium voor zijn eerste solopresentatie, nog voor zijn internationale doorbraak. Het museum kocht ook een aantal werken aan van Meekyoung Shin (Zuid-Korea, 1967). Voor de serie Translation in de tentoonstelling In Motion maakte zij van zeep replica’s van Aziatisch porselein.

Olivier van Herpt - blue-white collection
Olivier van Herpt - blue-white collection
Meekyoung Shin, Translation, 2004-heden
Meekyoung Shin, Translation, 2004-heden

In 2018 omvatte de collectie van het Princessehof 36.189 voorwerpen. De stijging ten opzichte van 2017 komt met name door het individueel registreren van voorwerpen die eerder als een verzameling geregistreerd waren. 95% van de collectie is geregistreerd in onze collectiedatabank (Adlib). Vanwege verwervingen is dit nooit 100%. Van 88% van de collectie hebben we een digitale foto (digitaliseringsgraad).

Onderwijs

Meer dan 1.300 kleuters uit Leeuwarden en omstreken deden mee aan een speciaal programma waarbij groep 1 en 2 van basisscholen op bezoek gingen in het Princessehof, het voormalige stadspaleis van prinses Marijke. Ook deden 764 leerlingen van het voorgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs mee aan de een van de drie ontwerpwedstrijden.

1
1
2
2

Activiteiten

Het Princessehof organiseerde dit jaar 177 activiteiten voor jong en oud met in totaal 5868 deelnemers. Tijdens de jaarlijkse Princessedag kwamen 262 kinderen verkleed als prins of prinses naar de Prinsentuin voor een actief programma met dans, liedjes en workshops. Net als de voorgaande jaren was de dag een doorslaand succes met het maximale aantal deelnemers, waaronder veel geïnteresseerden die anders niet snel een museum zouden bezoeken.

3
3
4
4

Over de bezoeker

Met 88.000 bezoekers was 2018 een uitzonderlijk goed jaar voor het Princessehof. Niet eerder trok het museum zoveel bezoekers. In 2017 bezochten 36.834 mensen het museum en in 2016 waren dat er 39.311. 

Alle categorieën trokken vorig jaar meer bezoekers. Het aantal museumkaarthouders is ten op zichte van 2017 verdriedubbeld. 

Het museum heeft veel nieuwe bezoekers bereikt: 53% kwam voor het eerst naar het museum. Bijna een derde van de bezoekers combineerde het bezoek met het Fries Museum. Keramiekliefhebbers weten het Princessehof ook goed te vinden. Voor 30% van de bezoekers was het de derde keer of meer dat ze het museum bezochten. Dit bevestigt de rol van het Princessehof als hét nationale keramiekmuseum.

Economische betekenis

Meer dan 50.000 bezoekers kwamen speciaal voor het Princessehof naar Leeuwarden. De meeste mensen combineerden hun museumbezoek met een diner, een dagje winkelen of een weekendje Leeuwarden. Gemiddeld gaf deze groep 58 euro uit in de stad. Dit levert een aanzienlijke economische impuls op van bijna 3 miljoen euro. Ook bleef 14% van de bezoekers gemiddeld 1,3 nachten slapen. Het Princessehof zorgde zo voor meer dan 9.000 extra hotelovernachtingen in Leeuwarden.

Online

De website van het Princessehof is het afgelopen jaar meer dan 128.000 keer bekeken. Op Facebook steeg het museum van 2.340 naar 3.437 volgers en op Twitter van 2.560 naar 2.636.

 

Financiën

Baten (x 1.000) 2017 2018
Directe opbrengsten 257 862
Indirecte opbrengsten 394 460
Subsidies 1.898 1.825
Overige bijdragen 332 116
Totaal 2.880 3.263

 

Lasten (x 1.000) 2017 2018
Salarissen, sociale lasten 1.525 1.532
Afschrijvingen op vaste activa 87 78
Aankopen 148 57
Huisvestingskosten 535 432
Overige kosten 559 831
Totaal 2.854

2.930

 

Partners, fondsen en sponsoren
BankGiro Loterij
Boelstra-Olivier Stichting
Boersma-Adema Stichting
Culturele Hoofdstad 2018
De Gijselaar-Hintzenfonds
Fonds 21
GGB Bolhuisfonds
Ir. Abe Bonnema Stichting  
Keramiekstichting van der Meulen
KLM
Leeuwarder ondernemersfonds
Meindersma-Sybenga Stichting
Ministerie van Onderwijs Cultuur & Wetenschap
Mondriaan Fonds
Mullerfonds
Ottema-Kingma Stichting
P.W. Janssen’s Friesche Stichting
Prins Bernhard Cultuurfonds
Stichting Dioraphte
Stichting Dorodarte
Stichting Herbert Duinter Fonds
Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis
Stichting Het Old Burger Weeshuis
Stichting Juckema Siderius
Stichting St. Anthony Gasthuis
Stichting Van Achterbergh-Domhof
Stichting Woudsend Anno 1816
Turing Foundation
Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof
VSBfonds
Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting

 

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer