36.834 bezoekers

36.834 bezoekers

Jaarverslag 2017

2017 was voor het Princessehof een zeer goed jaar met 36.834 bezoekers. Het honderdjarige Princessehof sloot in oktober 2017 2 maanden zijn deuren wegens de geplande herinrichting. Op 2 december heropende het museum met de nieuwe vaste presentatie Van Oost en West, een nieuwe entree, winkel, theesalon en paleistuin. Het heringerichte Princessehof wordt door bezoekers lovend beoordeeld met een 8,2. De tentoonstelling In Motion: Ceramic Reflections in Contemporary Art krijgt zelfs een 8,7.

in motion
in motion

Tentoonstellingen

Naast de nieuwe opstelling van de vaste collectie Van Oost en West zijn sinds de heropening vier hedendaagse kunsttentoonstellingen te zien. In Motion: Ceramic Reflections in Contemporary Art, tot en met 6 mei 2018, bevat grote installaties van toonaangevende internationale kunstenaars en laat zien dat keramiek meer dan ooit in beweging is. De Vlaamse beeldhouwer Johan Tahon presenteert tot en met 25 november 2018 zijn eerste museale solotentoonstelling: Monk. In Design#3 toont de ontwerper Floris Wubben nieuw werk, geproduceerd met behulp van zijn zelfontworpen machines. InEKWC@Princessehof zijn wisselende exposities te zien van kunstenaars die een werkperiode in het EKWC achter de rug hebben. Tot en met 6 mei laat de Belgische Caroline Coolen haar ruige sculpturen zien, die doen denken aan distels.

Tentoonstelling Periode
EKWC: Markus Karstieß 4 februari 2017 t/m 8 oktober 2017
Design #2: licht 4 februari 2017 t/m 8 oktober 2017
Anne Wenzel: Chasing silence 1 april 2017 t/m 8 oktober 2017
Van Oost en West doorlopend te zien vanaf 2 december 2017
In Motion: Ceramic Reflections in Contemporary Art 2 december 2017 t/m 6 mei 2018
EKWC Caroline Coolen 2 december 2017 t/m 6 mei 2018
Johan Tahon: Monk 2 december 2017 t/m 25 november 2018
Design #3 Floris Wubben  2 december 2017 t/m 25 november 2018

De spraakmakende tentoonstelling Sexy Ceramics opende in 2016 en was te zien tot en met 8 oktober 2017. Anne Wenzel liet zich voor Chasing Silence inspireren door vanitasstillevens uit de Gouden Eeuw en toonde het resultaat van 1 april tot en met 8 oktober. Als onderdeel van het Stijljaar Mondriaan tot Dutch Design presenteerde het museum Design#2: licht,  waarin vijf ontwerpers keramiek en licht combineerden.

Bezoekers in Johan Tahon: Monk
Bezoekers in Johan Tahon: Monk
Floris Wubben
Floris Wubben

Collectie

De collectie van Keramiekmuseum Princessehof werd dit jaar uitgebreid met een schenking van De Ottema-Kingma Stichting (OKS) ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Princessehof. Een uiterst zeldzaam paar Rococo-vazen, gemaakt in de Amsterdamse aardewerkfabriek Blankenburg, die van 1755 tot 1764 actief was. De spectaculaire, opengewerkte vazen zijn een passende aanvulling op de collectie van het Keramiekmuseum Princessehof, doordat ze een ongekend voorbeeld van Nederlands aardewerk vertegenwoordigen.

 

Naast de vazen verwierf het museum nog 16 andere objecten, waaronder deze werken van Floris Wubben en Anne Wenzel.

Zonder titel, Floris Wubben, 2016, aardewerk, Collectie Keramiekmuseum Princessehof, Verworven met steun van de Stichting Van Achterbergh-Domhof
Zonder titel, Floris Wubben, 2016, aardewerk, Collectie Keramiekmuseum Princessehof, Verworven met steun van de Stichting Van Achterbergh-Domhof
Chasing Silence (Velvet Partridge), Anne Wenzel, Beeld van een neergestorte patrijs in steedgoed, raku gestookt, 2016
Chasing Silence (Velvet Partridge), Anne Wenzel, Beeld van een neergestorte patrijs in steedgoed, raku gestookt, 2016

 

In 2017 omvatte de collectie van het Princessehof 30507 objecten. 93% daarvan is geregistreerd in ons digitale registratieprogramma (Adlib). Vanwege verwervingen is dit nooit 100%. 88% van de collectie is gedigitaliseerd. Dit houdt in dat er een foto van het object is toegevoegd in Adlib.

Onderwijs

Bijna 1.200 kleuters uit Leeuwarden deden mee aan een speciaal kleuterprogramma waarbij groep 1 en 2 van basisscholen op bezoek gingen in het Princessehof, het voormalige stadspaleis van prinses Marijke. Hier leerden ze over het maken en versieren van keramiek en over de planten, bloemen en beestjes in de paleistuin. Ook deden meer dan 200 leerlingen van het voorgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs mee aan de jaarlijkse ontwerpwedstrijd. 

 
1
1
2
2

Activiteiten

Het Princessehof organiseerde dit jaar 69 activiteiten voor jong en oud met in totaal 1600 deelnemers. Tijdens de jaarlijkse Princessedag op 24 juni kwamen 330 kinderen verkleed als prins of prinses naar de Prinsentuin voor een actief programma met dans, liedjes en workshops. Net als de voorgaande jaren was de dag weer een doorslaand succes met het maximale aantal deelnemers, waaronder een aanzienlijke groep bezoekers die anders niet snel een museum zou bezoeken.

3
3
4
4

Over de bezoeker

Keramiekmuseum Princessehof trok dit jaar 36.834 bezoekers in 10 maanden. Met gemiddeld 3.683 bezoekers per maand was 2017 succesvoller dan vorig jaar (3.276 bezoekers per maand) en de jaren daarvoor. Het museum heeft relatief meer losse tickets verkocht dan vorig jaar.

Het Princessehof heeft veel nieuwe bezoekers bereikt: 55% kwam voor het eerst naar het museum. Ook keramiekliefhebbers weten het Princessehof goed te vinden. Voor 25% van de bezoekers was het de derde keer of meer dat ze het museum bezochten. Dit bevestigt de rol van het Princessehof als hét nationale keramiekmuseum.

Economische betekenis

Van de bezoekers van het Princessehof kwam 67% van buiten Friesland. 75% van de bezoekers gaf aan speciaal voor het museum naar Leeuwarden te komen. Het museum zorgde dit jaar dus voor ruim 17.500 extra bezoeken van de stad Leeuwarden. De meeste mensen combineerden hun museumbezoek met een diner, een dagje shoppen of een weekendje Leeuwarden. Gemiddeld gaf deze groep €61,- uit in de stad. Dit komt neer op een aanzienlijke economische impuls van €1.072.838,-. Ook bleef 16% van de bezoekers gemiddeld anderhalve nacht slapen. Het Princessehof zorgde zo voor 4.221 extra hotelovernachtingen in Leeuwarden.

Online

De website van het Princessehof is het afgelopen jaar meer dan 115.000 keer bekeken. Ook op social mediagebied was het een goed jaar voor Keramiekmuseum Princessehof. Op Facebook steeg het museum van 2053 naar 2.340 likes. Het aantal volgers op Twitter steeg naar 2.560.

Financiën 

Baten 2016 2017
Directe opbrengsten 329.527 256.872
Indirecte opbrengsten 272.634 393.572
Subsidies 1.889.199 1.897.586
Overige bijdragen 525.889 332.337
Totaal 3.017.249 2.880.367

 

Lasten 2016 2017
Salarissen, sociale lasten 1.314.509 1.524.716
Afschrijvingen op vaste activa 26.940 86.738
Aankopen 248.133 148.411
Huisvestingskosten 1.023.102 535.229
Overige kosten 516.430 559.076
Totaal 3.129.114 2.854.170

Partners, fondsen en sponsoren

In 2017 is Club Céramique opgericht. Leden van deze exclusieve kring schenken jaarlijks €1.000 of meer aan het museum. De opbrengsten worden bestemd voor historische en hedendaagse aankopen voor de collectie, waardoor het museum zijn internationaal befaamde collectie een passende toekomst kan geven.

 

Partners, fondsen en sponsoren
BankGiro Loterij
Boelstra-Olivier Stichting
Boersma-Adema Stichting
GGB Bolhuisfonds
Ir. Abe Bonnema Stichting
KLM
Leeuwarder ondernemersfonds
Meindersma-Sybenga Stichting
Mondriaan Fonds
Ottema-Kingma Stichting
P.W. Janssen’s Friesche Stichting
Prins Bernhard Cultuurfonds
Stichting Dioraphte
Stichting Dorodarte
Stichting Fries Aardewerk
Stichting Herbert Duinter Fonds
Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis
Stichting Het Old Burger Weeshuis
Stichting St. Anthony Gasthuis
Stichting Van Achterbergh-Domhof
Stichting Woudsend Anno 1816
Tresoar
Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof
VSBfonds
Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting

 

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer