Design #4

Design #4

Jelle Mastenbroek

8 december 2018 t/m 27 oktober 2019

Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden presenteert van 8 december 2018 t/m 27 oktober 2019 de tentoonstelling Design#4: Jelle Mastenbroek. De werken van Mastenbroek (1988) slaan een brug tussen keramiek en muziek. In de tentoonstelling zijn twee installaties van de ontwerper te zien, waarmee hij ogenschijnlijk traditionele meubels een nieuwe functie geeft.

1
1

Ontwerper Jelle Mastenbroek toont in zijn solotentoonstelling in het nationale keramiekmuseum twee installaties, waaronder een nieuw werk. Na een druk op de knop produceert de zelfspelende piano annex porseleinkast fascinerende composities. Een tweede installatie, Splendour Lender, zet vraagtekens bij de ware functie van geld: een muntstuk is het instrument om de machine tot leven te laten komen. Beide werken stellen de bezoeker in staat keramiek op een geheel nieuwe manier waar te nemen.

Muzikale huiskamer

Mastenbroek vond zijn inspiratie voor de Splendour Lender in de oer-Nederlandse pronkkast. Hier werden vroeger de duurste bezittingen in geëtaleerd om de status van een familie aan te tonen. De muzikale machine wordt samen met de nieuwe installatie gepresenteerd in een huiskamersetting. De ogenschijnlijk typische huiskamer-iconen - een pronkkast, piano en porseleinkast - hebben een nieuwe functie gekregen maar wekken door de traditionele setting toch nostalgie op.

Internationaal

Jelle Mastenbroek studeerde aan Design Academie Eindhoven. In 2016 won de ontwerper de Milano Design Award 2016 – Best Technology.

Steeds vaker verwerken Nederlandse designers keramiek in hun ontwerpen. Keramiekmuseum Princessehof belicht deze beweging met een nieuwe jaarlijkse serie designtentoonstellingen onder de noemer Design#. Design#4: Jelle Masterbroek opent tegelijkertijd met tentoonstellingen van Lennart Lahuis en Galerie De Witte Voet.

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer