Design #1

Design #1

Olivier van Herpt

27 februari tot en met 2 oktober 2016

Keramiekmuseum Princessehof zet vanaf dit voorjaar design in de schijnwerpers. Een nieuwe serie designtentoonstellingen start op 27 februari met Olivier van Herpt en zijn zelfgemaakte 3D-kleiprinter. De succesvolle jonge ontwerper zet hiermee een nieuwe stap in het maken van keramiek. Laagje voor laagje wordt de klei geprint, waardoor de keramische objecten een fijne, strakke textuur krijgen die met de hand onbereikbaar is. De tentoonstelling Design #1 Olivier van Herpt laat tot en met 2 oktober 2016 de machine en de geprinte objecten zien.

Olivier van Herpt slaat met zijn 3D-printer een brug tussen technologie en ambacht. De printer is uiterst gevoelig voor externe prikkels en trillingen. De ontwerper kan dus invloed uitoefenen op de machine terwijl hij print. Klei is bovendien een grillig materiaal, dus ook het toeval speelt mee. Zo ontstaat een ambachtelijk product, gemaakt met de nieuwste technologie. De 30 voorwerpen variëren sterk in kleur, grootte, vorm en textuur. Van een brede, donker object met een grove textuur tot een slanke, fijne vaas. Gedurende deze periode zal Van Herpt een aantal keer zijn printer live demonstreren.

1
1
2
2

Geluidskunst

In de tentoonstelling is solowerk van Van Herpt te zien, maar ook objecten die zijn ontstaan uit samenwerkingen. Samen met geluidskunstenaar Ricky van Broekhoven experimenteert Van Herpt met de invloed van geluid op het productieproces. Geluidsgolven beïnvloeden de textuur van de geprinte voorwerpen. Het resulterende object visualiseert het afgespeelde geluid. Van Herpt werkt ook samen met designer Sander Wassink. Samen ontwikkelden ze ‘Adaptive Manufacturing’. Hiervoor scanden ze de doorsnede van een boomstam en vertaalden dit naar de printer. Dit leidt tot grillige vormen in de geprinte keramiek. Het resultaat lijkt misschien willekeurig, maar is beïnvloed door de jaarringen van de boom.

3
3

Design #1 

Keramiek staat de laatste jaren volop in de belangstelling. Nationale en internationale media melden de opkomst van keramiek als volwassen kunstmedium en ambacht. Ook vormgevers en ontwerpers ontdekken de traditie en het ambacht van keramisten. De ontwikkelingen gaan snel en er ontstaan nieuwe ontwerp- en productiemethoden. Keramiekmuseum Princessehof belicht deze beweging met een nieuwe jaarlijkse serie designtentoonstellingen onder de noemer Design #.

Design Academy

Olivier van Herpt (1989) is nog maar net afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven, maar zijn carrière maakt een vliegende start. Hij ontving de Keep an Eye Grant, collega-ontwerpers werken graag met hem samen en na exposities in Milaan en Parijs is zijn werk nu te zien in New York.

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer