Pei-Hsuan Wang
EKWC@Princessehof
7 juni t/m 26 oktober 2025
Pei-Hsuan Wang

Van 7 juni t/m 26 oktober 2025 presenteert Keramiekmuseum Princessehof een solotentoonstelling van kunstenaar Pei-Hsuan Wang. Het werk van Wang is vaak gebaseerd op persoonlijke en familiale geschiedenissen: banden tussen generaties en het (veranderende) verwantschap wanneer familieleden over de wereld verhuizen. Tijdens haar recente residentie in het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk verdiepte de kunstenaar uit Taiwan zich in Sancai, een eeuwenoude glazuurtechniek uit de Tang-dynastie (618 - 906). De vijf werken in de tentoonstelling vormen samen een installatie waarmee Wang reflecteert op identiteit, afkomst en sterfelijkheid. Drie van de getoonde sculpturen maakte ze onlangs in het EKWC. EKWC@Princessehof: Pei-Hsuan Wang - The Extent of Our Union is Wang’s eerste solotentoonstelling op Nederlandse bodem.

Wang ziet sculpturen als vaten – dragers van energie, gebeden en visies. De sculpturen in de tentoonstelling zijn gemaakt in de nasleep van de coronapandemie. Ze zijn een persoonlijke reflectie op spiritualiteit en saamhorigheid – terugkerende thema’s in de recente projecten van de kunstenaar. In het EKWC verdiepte Wang zich in Sancai-keramiek uit de Tang-dynastie: sculpturen en vaten die gebruikt werden als grafgiften en symbool stonden voor status en bescherming. Deze meerkleurige glazuurtechniek is deels ontstaan door de culturele uitwisseling via de Zijderoute. De mythische wezens en dierlijke figuren in de tentoonstelling staan symbool voor thema’s als zorg en transformatie. Hiermee belichamen ze de verhalen van diasporische individuen en gemeenschappen die hun plek zoeken in een voortdurend veranderende wereld.

Statue of Asking: Threshold Guardian II, 2022 Steengoed, glazuur | Keramiekmuseum Princessehof, verworven met steun van het Mondriaan Fonds. Gemaakt met steun van HEAD-CERCCO.
Statue of Asking: Threshold Guardian II, 2022 Steengoed, glazuur | Keramiekmuseum Princessehof, verworven met steun van het Mondriaan Fonds. Gemaakt met steun van HEAD-CERCCO.
Huddled Mass (Tree of Aunties), 2023, steengoed, glazuur | bruikleen van de kunstenaar
Huddled Mass (Tree of Aunties), 2023, steengoed, glazuur | bruikleen van de kunstenaar

Pei-Hsuan Wang (1987, Hsinchu, Taiwan) woont en werkt in Gent, België. Met haar werk onderzoekt ze culturele uitwisselingen en hoe identiteit wordt gevormd door migratie. Zo verkent ze thema’s als familiegeschiedenis en de Taiwanese mythologie. Door een subtiel samenspel van traditionele technieken en hedendaagse interpretaties stelt Wang vragen over erfgoed en samenhorigheid in een wereld die constant in beweging is.

Wang exposeerde onder meer in STUK Leuven, het Taipei Fine Arts Museum en de National Gallery of Indonesia. Recente solotentoonstellingen zijn Every Love Story Is a Ghost Story, onderdeel van de Triënnale Kortrijk bij rhizome_, Kortrijk (2024), Gratitude Is A Colored Vessel bij Ballon Rouge, Brussel (2023), Ghost Eat Mud bij Kunsthal Gent, Gent (2022), I’ve Left My Body to Occupy Others bij Good Weather, Chicago (2020), For Iris bij Gallery 456, New York (2020) en You Are My Sunshine bij het Taipei Contemporary Art Center (2019).

EKWC@PRINCESSEHOF
Jaarlijks verblijven zo’n 60 kunstenaars drie maanden in het EKWC, waar zij de gelegenheid krijgen te experimenteren met keramiek. Het doel is de ontwikkeling van keramiek in de beeldende kunst, design en architectuur te stimuleren. In de zoektocht naar nieuwe perspectieven en technieken in de keramiek nodigt Keramiekmuseum Princessehof elk jaar twee kunstenaars uit om de resultaten van hun werkperiode bij het EKWC te presenteren in het museum.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het EKWC en het Mondriaan Fonds.

Postadres
Postbus 1239
8900 CE Leeuwarden (NL)
Bezoekadres
Grote Kerkstraat 9
8911 DZ Leeuwarden (NL)

+31(0)58 2 948 958
info@princessehof.nl

Openingstijden

Dinsdag t/m zondag geopend

Maandag gesloten


© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden | disclaimer