De tentoonstelling was te zien sinds 26 oktober 2024 en ontving lovende reacties van zowel pers als publiek. NRC gaf de expositie vijf ballen en bezoekers gaven een 8,8 als rapportcijfer.
“Werkelijk prachtige op- en uitstellingen van de stukken, de video's, de bijzondere looproute in de laatste zaal, de teksten met citaten, de smaakvolle, tedere en kunstzinnige inrichting van de tentoonstelling, het was allemaal even fraai, én ook speels.”
“Fantastische tentoonstelling, exceptionele objecten en zeer informatief. Fenomenaal gebracht. Hulde.”
Nieuw publiek
Het grootste deel van de bezoekers (70%) kwam van buiten Friesland. Met de tentoonstelling wist het museum nieuw publiek te bereiken, waaronder veel mensen uit de Chinese gemeenschap in Nederland. Dit kwam mede dankzij de grote betrokkenheid van de lokale Chinese gemeenschap bij evenementen zoals de viering van Chinees Nieuwjaar en de aanwezigheid van het museum op Chinese sociale media als Little Red Book/Red Note.
Van de bezoekers buiten Leeuwarden kwam maar liefst 95% speciaal voor de tentoonstelling naar de stad. Het museum zorgde zo voor ruim 43.000 cultuurtoeristen, die anders niet zouden zijn gekomen. Een groot deel van hen bleef overnachten, wat zorgde voor meer dan 13.000 overnachtingen in of rond de stad. Deze bezoekers gaven ruim 5,4 miljoen euro uit aan eten, drinken, winkelen en andere zaken.
“Geweldig, wat een prachtige tentoonstelling, zeer informatief en fraai getoond, met heldere uitleg. Ik keek mijn ogen uit, zo is het heerlijk om naar een museum te gaan, en de rest bleek ook heel mooi en interessant te zijn. In een schitterend gebouw, vol historie. En wat een winkel, en die theesalon, zo mooi! Chapeau!”
Tijdens de looptijd werd de website ruim 112.000 keer bezocht. Op TikTok, Instagram, Facebook en Chinese social media maakte het museum de tentoonstelling toegankelijk met speelse en inhoudelijke video’s. Deze content bereikte zo’n 500.000 mensen.
Activiteiten
De gratis publieksopening met Guess Who Asian editie van kunstenaar Rui Jun Luong, theeceremonies, live Guqin-muziek (traditioneel Chinees snaarinstrument) en speedtours trok veel mensen uit de omgeving die normaal niet snel een museum binnenstappen. We organiseerden niet eerder zoveel rondleidingen bij een tentoonstelling – niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Chinees en in Nederlandse Gebarentaal. Ze waren nagenoeg allemaal uitverkocht. Dit gold ook voor de twee colleges op Internationale Vrouwendag. Op die dag was er ook een speciaal programma voor de moeders en kinderen van de Sisterhood uit Leeuwarden-Oost. Kinderen hebben altijd gratis toegang tot het museum, maar in de schoolvakanties werd extra uitgepakt met gratis workshops. Zo kon je traditionele Chinese vliegers maken tijdens het Windbeestfeest, een eigen raket bouwen als milieuvriendelijk alternatief voor vuurwerk, een Chinese waaier ontwerpen en een Tang-paard van gips maken en versieren.
We vierden Chinees Nieuwjaar uitgebreid met een leeuwendans, rondleidingen, traditionele knipkunst en theeceremonies. In samenwerking met Slieker Film vertoonden we de film Dragon Inn (1967), met een speciale inleiding en een rondleiding door de tentoonstelling. Voor keramiekliefhebbers waren er verdiepende colleges en creatieve workshops in samenwerking met Lies Keramiek.
“Ik vond vooral de beeldjes heel erg mooi! En heb veel geleerd in het college over een voor mij onbekende keizerin.”
“Zulke prachtige kunst en een heel bijzonder verhaal. Perfecte en interessante rondleiding door goede verteller!”
Onderwijs
Ook vanuit het onderwijs ontvingen we veel bezoekers. Maar liefst 1.370 kleuters maakten in een theatrale setting kennis met prinses Marijke, die keizer Wu Zetian op bezoek had. De rol van Wu Zetian werd afwisselend gespeeld door twee van oorsprong Chinese vrouwen. De ontmoeting met hen maakte diepe indruk op de kinderen.
Dat het levensverhaal van Wu Zetian ook jongeren na dertien eeuwen inspireert, blijkt uit het enthousiasme vanuit het voortgezet onderwijs: we ontvingen 533 leerlingen, van wie een groot deel meedeed aan onze jaarlijkse ontwerpwedstrijd. Conservator Denise Campbell merkte bij de jurering op:
“Er is duidelijk goed gekeken naar de verschillende symbolen en elementen die belangrijk waren voor Wu, zoals de feniks – symbool van haar keizerschap -, de lotus als positief motief in de Chinese cultuur, en de geschreven taal, waarin Wu zelfs een reeks eigen karakters introduceerde. In de ontwerpen zien we mooie, felle kleuren terug die prachtig aansluiten bij de bonte, kleurrijke stijl uit deze periode, met als meest prominente kleur natuurlijk het keizerlijk geel’.”
Studenten vanuit zowel middelbaar als hoger beroepsonderwijs en de universiteit volgden vakgerichte programma’s op maat. Denk aan creatief vakmanschapstudenten (mbo) die zich verdiepten in de beeldtaal van de tijd van Wu Zetian én tegelijkertijd onderzoek deden naar de techniek van het maken van dergelijk keramiek. Hbo-masterstudenten Leisure Management bedachten een interventie op een NHL Stenden-locatie, waardoor vele buitenlandse studenten de weg naar de tentoonstelling wisten te vinden. Hbo-studenten Online Contentcreator werkten aan een online promotievraagstuk. Ook bracht Universiteit Leiden samen met conservator Denise Campbell een bezoek aan de tentoonstelling.
Publicatie
Niet alleen de tentoonstelling was een succes, ook de bijbehorende publicatie raakte volledig uitverkocht. Vanuit de Vriendenclub liep een actie waarbij nieuwe Vrienden het boek gratis kregen. Dit leverde 81 nieuwe Vrienden op.
“Top presentatie, duidelijk verhaal, niet te veel informatie – genoeg om geprikkeld te raken en thuis meer over te lezen.”
Tang-dynastie
In de tentoonstelling, met indrukwekkende en zeldzame Chinese topstukken, werd het fascinerende levensverhaal verteld van Wu Zetian (624–705), de eerste en enige vrouwelijke heerser in bijna 2000 jaar Chinese keizerrijk. De expositie belichtte haar opkomst van concubine tot keizerin – een uitzonderlijk verhaal dat zich afspeelde tijdens de bloeitijd van de Tang-dynastie, tegen de achtergrond van de Zijderoute.
“Wat Wu Zetian voor elkaar heeft gekregen grenst aan het ongelooflijke. En dat voor een vrouw in haar tijd. Ze was haar tijd bijna 1500 jaar vooruit.”
Trots
Het museum is ontzettend trots dat het gelukt is om de tentoonstelling Wu Zetian: de enige vrouwelijke keizer van China te presenteren, en dankt hiervoor vele partners – in het bijzonder de Provincie Fryslân voor hun genereuze bijdrage.
‘Wu Zetian: de enige vrouwelijke keizer van China’ is het resultaat van een samenwerking met Art Exhibitions China, Henan Administration of Cultural Heritage, Luoyang Museum, Longmen Grottoes Academy, Luoyang City Cultural Relics and Archaeology Research Institute, Zhenjiang Museum, Gongyi Museum, Henan Museum, Yanshi Museum, Xin’an Museum en Palatina Cultural Group.
De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Fryslân, het Mondriaan Fonds, Gemeente Leeuwarden, het Cultuurfonds Angela E, Stichting St. Anthony Gasthuis, Leeuwarder Ondernemersfonds, Stichting Zabawas en Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis.
Partners van het Princessehof: Ottema-Kingma Stichting, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique.
Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden.