Yoon Seok-hyeon

Duurzaam glazuur alternatief
Yoon Seok-hyeon

Koreaanse ontwerper Yoon Seok-hyeon

Duurzaam alternatief voor glazuur

Dit najaar presenteert Keramiekmuseum Princessehof een designtentoonstelling met werk van Yoon Seok-hyeon (Zuid-Korea, 1992). Geglazuurd keramiek is doorgaans niet recyclebaar en eindigt meestal op de stortplaats. Yoon stuitte in zijn zoektocht naar een duurzaam alternatief voor het giftige glazuur op een oeroude techniek uit zijn geboorteland, ‘Ott’. Het houthars uit de lakboom wordt in Korea traditioneel gebruikt om houten gebruiksvoorwerpen mee te lakken. De Zuid-Koreaanse ontwerper past de techniek (ook wel Ottchil genoemd) toe op keramiek. In zijn solo-expositie in het nationale Keramiekmuseum in Leeuwarden laat hij zijn Ott-gelakte kommen, vazen en schotels zien en krijgt de bezoeker een inkijkje in zijn circulaire werkproces.

De traditioneel Koreaanse techniek wordt al meer dan 2000 jaar gebruikt en staat bekend om zijn hoge kwalitatieve eigenschappen. Behandeld met Ott worden voorwerpen antibacterieel, water- en insectafstotend. Ook droogt het hars van de lakboom aan de lucht en hoeft het niet gebakken te worden. Daarnaast heeft het de bijzondere eigenschap te verdampen als het wordt verhit. Zo kan weer zuivere klei teruggekregen worden en is de kringloop gesloten. De voorwerpen krijgen door het natuurlijke lakproces een intens oranje/koffiebruine glans. De Ott-serie van Yoon Seok-hyeon is van 16 oktober 2021 t/m 30 oktober 2022 te zien in het Princessehof. Ook maakt het museum een korte film over Yoon Seok-hyeon en zijn werkproces, vanaf 16 oktober te zien in de expositie en op de online kanalen van het Princessehof.

Yoon Seok-hyeon
Yoon Seok-hyeon

Milieu en maatschappij
Yoon Seok-hyeon studeerde in 2019 af aan Design Academy Eindhoven. Het innovatieve gebruik van de traditionele Ott-lak techniek leverde Yoon de René Smeets award voor beste bachelorproject op. Voor zijn ott-serie ontving hij een beurs voor talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve industrie. De Zuid-Koreaanse ontwerper werkt vanuit zijn studio in Eindhoven. Yoon laat zich altijd inspireren door materialen en voorwerpen in zijn omgeving als startpunt voor zijn designprojecten. “Ik observeer en analyseer ze en probeer de link te leggen naar ontwerp, milieu, maatschappij en industrie.” Het Stimuleringsfonds ondersteunt de kunstenaar voor deze expositie.

Koreajaar in het Princessehof
Het Princessehof staat in het teken van Zuid-Korea. De grote najaarstentoonstelling KOREA. Poort naar een rijk verleden, te zien van 16 oktober 2021 t/m 21 augustus 2022) leidt de bezoeker naar het rijke verleden en de eeuwenoude cultuur van Korea aan de hand van thema’s als eetcultuur, schoonheidsidealen en rituelen. Afwisselend tussen het betoverend celadon uit de Goryeo dynastie (918-1392), puur wit porselein uit de Joseon periode (1392-1897), muziekinstrumenten en kostuums, laten hedendaagse kunstenaars Yee Sookyung (1963), Juree Kim (1980) en Kyung-Jin Cho (1987) zien dat keramiek nog steeds een belangrijke rol speelt in het Zuid-Korea van nu. Speciaal voor de tentoonstelling komen topstukken uit het National Museum of Korea in Seoul naar Leeuwarden, deze voorwerpen zijn voor het eerst in Nederland te zien. Voor de totstandkoming van deze nieuwe expositie werkt het Princessehof met een klankbordgroep die bestaat uit Nederlandse Koreanen en Korea-specialisten. Ook laat kunstenaar Meekyoung Shin (Zuid-Korea, 1967) vanaf 27 november werk zien in een nieuwe EKWC@Princessehof-tentoonstelling.

Het Koreajaar in het Princessehof markeert tevens een mooie aanleiding om het 60-jarig bestaan van handelsrelaties tussen Nederland en Zuid-Korea te vieren.

 

Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden
Partners van het Princessehof zijn Ottema-Kingma Stichting, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer