Human After All

Te zien t/m 5 september 2021
Human After All

Hooggewaardeerde tentoonstelling ten einde

Human After All: Ceramic Reflections in Contemporary Art eindigde dit weekend. De hedendaagse kunsttentoonstelling in het Princessehof zou te zien zijn gedurende 11 maanden. Door de maatregelen rondom het coronavirus kon het museum daarvan maar 4 maanden echt open, met een beperkte capaciteit. In totaal trok de expositie meer dan 15.000 bezoekers in 4 maanden, bijna driekwart van de bezoekers van buiten Leeuwarden kwam speciaal voor het museum naar de stad. Zelfs met alle beperkingen zorgde het Princessehof nog voor 10.000 extra bezoekers in de stad. Zij gaven hier gemiddeld 110 euro per persoon uit aan eten, drinken, winkelen en meer, kwam uit publieksonderzoek. Zo bracht het museum toch nog meer dan een miljoen binnen voor de stad binnen de lastige coronaperiode.

Van 10 oktober 2020 t/m 5 september 2021 presenteerde het nationale Keramiekmuseum in Leeuwarden een tentoonstelling met werk van 10 kunstenaars uit alle windstreken. Van de intrigerende kleianimaties van de Chinese Geng Xue (1983) tot de hypnotiserende sculpturen, foto’s en videowerk van talent uit eigen land Mariken Wessels.
Alle kunstenaars refereerden met hun werk aan primaire menselijke eigenschappen en aspecten; La Condition Humaine, de mens met zijn beperkingen, nietig of zelfbewust, mooi of wreed. De tentoonstelling paste in een reeks van toonaangevende hedendaagse kunstpresentaties van internationale allure, samengesteld door curator Tanya Rumpff, die dit najaar met pensioen gaat. Human After All is de daarmee de grote hekkensluiter voor Rumpff. Met een rapportcijfer van maar liefst een 8,4, gegeven door bezoekers die speciaal voor de tentoonstelling naar het museum kwamen, werd haar laatste tentoonstelling bijzonder hoog gewaardeerd.

PJ Ynsicht

Educatie
In totaal hebben 2400 leerlingen, docenten en begeleiders leerlingen uit het basis-, voortgezet- en beroepsonderwijs hebben de tentoonstelling bezocht binnen het speciaal ontwikkelde onderwijsprogramma. Het Princessehof bleef flexibel met de plotselinge maatregelingen en ontwikkelde gedurende de lockdown het museum-op-schoolprogramma, museumdocenten brachten tijdens de sluiting van het museum de tentoonstelling naar de klas. Daarnaast, met de aangescherpte maatregelen, was er een Museum-onlineprogramma waar scholen gebruik van konden maken. Met een prezi werden ze digitaal door de tentoonstelling geleid, en per werk waar ze in geïnteresseerd waren kregen ze een denk- of doe-opdracht om dat werk nader te onderzoeken. Uiteindelijk kon ook succesvolle formule van de ontwerpwedstrijd aangepast doorgang vinden. Tien trotse leerlingen van Friese scholen (van het Marne college in Bolsward tot het Leeuwarder Lyceum) maakten naar aanleiding van de gastlessen zelf animaties, sculpturen en tegeltjes geïnspireerd op de thematiek in de tentoonstelling. De werken van de leerlingen waren de laatste maand nog te zien in de tentoonstelling. “Hoe fantastisch leuk dat het werk (hart met bloempjes) van dochterlief daar mag staan!” aldus een trotse ouder.

marne college

"Een interessante, licht anarchistische verzameling opvallende stemmen, van internationaal gelauwerde kunstenaars tot opkomend talent"
- See All This

 

"Dankzij film en digitale technieken zijn de mogelijkheden met keramiek voor ­hedendaagse kunstenaars bijna onbegrensd, en de tentoonstelling laat het hele scala zien. "
★★★★☆
- Trouw

 

"spectaculaire tentoonstelling"
- Museumtijdschrift

 

"Samen roepen ze een bijzondere sprookjeswereld op, die aan Shakespeare’s Een Midzomernachtdroom doet denken"
- De Telegraaf

 

"Zware kost, smakelijk opgediend"
- Beeldenmagazine


"Gelukkig zijn wij mensen niet zo breekbaar als porselein, toch probeert de tentoonstelling Human After All om de condition humaine in keramiek te vatten"
-De Volkskrant

 

 

Samenwerking
De tentoonstelling zorgde voor bijzondere, lokale samenwerkingen. Zoals voor de installatie van Klara Kristalova (1967, Tsjechië), die de laatste zaal vulde met drie eilanden van mos, varens en andere planten. Samen met de internationaal befaamde bloemist Thierry Boutemy en hoveniersbedrijf Snoek Puur Groen, uit Grou, maakte Kristalova een indrukwekkend beplantingsontwerp met levend groen. De keuze van de planten is geïnspireerd op de flora in het bos waar Kristalova’s atelier staat. Snoek Puur Groen zorgde dat de planten gedurende de looptijd van de expositie werden onderhouden.

Korea
Het Princessehof staat het komende cultuurjaar in het teken van Zuid-Korea. De grote najaarstentoonstelling KOREA. Poort naar een rijk verleden, te zien van 16 oktober 2021 t/m 21 augustus 2022, leidt de bezoeker naar de rijke, eeuwenoude cultuur van Korea aan de hand van thema’s als eetcultuur, schoonheidsidealen en rituelen. Afwisselend tussen het betoverend celadon uit de Goryeo dynastie (918-1392), puur wit porselein uit de Joseon periode (1392-1897), muziekinstrumenten en kostuums, laten hedendaagse kunstenaars Yee Sookyung (1963), Juree Kim (1980) en Kyung-Jin Cho (1987) zien dat keramiek nog steeds een belangrijke rol speelt in het Zuid-Korea van nu. Speciaal voor de tentoonstelling komen topstukken uit het National Museum of Korea in Seoul naar Leeuwarden, deze voorwerpen zijn voor het eerst in Nederland te zien. Voor de totstandkoming van deze nieuwe expositie werkt het Princessehof met een klankbordgroep die bestaat uit Nederlandse Koreanen en Korea-specialisten.

Het Koreajaar in het Princessehof markeert tevens een mooie aanleiding om het 60-jarig bestaan van handelsrelaties tussen Nederland en Zuid-Korea te vieren.

Korea

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), Prins Bernhard Cultuurfonds en P.M. de Klerk Keramiek Fonds en Snoek Puur Groen.

Partners van het Princessehof: Ottema-Kingma Stichting, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique

Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer