Nieuw werk

Jelle Mastenbroek
Nieuw werk

Nieuwe tentoonstelling Princessehof

In Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden is een nieuwe muzikale installatie te zien van ontwerper Jelle Mastenbroek (1988). Mastenbroek liet zich inspireren door de 18de -eeuwse pronkkasten van rijke Hollanders. Werp een euro in de sleuf en de munt rolt met muzikaal gerinkel over het ‘rooskleurige’ servies. Met de permanente toevoeging van het werk van Mastenbroek is de paleiszaal van het 18de -eeuwse stadspaleis opgeluisterd. Even snel komen kijken? Dat kan al vanaf €2,50 met het ‘voorproefje’, een speciaal entreebewijs dat onder andere toegang geeft tot de paleiszaal.

Human After All: Ceramic Reflections in Contemporary Art is te zien vanaf 10 oktober 2020 t/m 5 september 2021. De wijziging in de tentoonstellingsagenda houdt verband met de genomen maatregelen rondom COVID-19.

 

Van 10 oktober 2020 tot en met 5 september 2021 presenteert het nationale Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden de grote tentoonstelling Human After All: Ceramic Reflections in Contemporary Art. Internationaal gevestigde kunstenaars en opkomend talent uit Oost en West tonen omvangrijke sculpturen en installaties. Van de absurdistische films van kunstenaarsduo Djurberg en Berg (1978, Zweden) tot de levensboom van Kris Lemsalu (1985, Estland). Alle werken raken aan de complexe menselijke aard; La Condition Humaine, de mens met zijn beperkingen, nietig of zelfbewust, mooi of wreed. 

De geselecteerde werken van William Cobbing (1974, Groot-Brittannië), kunstenaarsduo Nathalie Djurberg en Hans Berg (1978, Zweden), Leiko Ikemura (1951, Japan), Klara Kristalova (1967, Tsjechië), Kris Lemsalu (1985, Estland), Sharon van Overmeiren (1985, België), Liliana Porter (1941, Argentinië), Geng Xue (1983, China) en Mariken Wessels (1963, Nederland) zijn voor het eerst in Nederland te zien. Twee van de vier sculpturen van Wessels werden eerder tijdens Art Rotterdam getoond.
 
La condition humaine
De tentoonstelling, samengesteld door curator Tanya Rumpff, doet een beroep op primaire, bijna dierlijke eigenschappen. De omvangrijke sculpturen en installaties van een diverse groep kunstenaars leveren commentaar op de moeilijkheden van het leven. Bijvoorbeeld de personages in het videowerk van Djurberg en Berg, die macht uitoefenen of juist onderdanig zijn. In het werk van William Cobbing laat hij mensen zien die nader tot elkaar proberen te komen, maar de klei zit tussen hen in en blokkeert het contact. Op het eerste gezicht is de installatie van Liliana Porter aandoenlijk. Maar wie langer kijkt naar de ravage die is aangericht door de schattige miniatuurmensen, ontdekt een diepere laag van creatie en vernietiging. In de levensboom van de jonge, doorbrekende kunstenares Kris Lemsalu groeien kleinere karakters uit de handen van de hoofdfiguur, symbolisch voor de levensloop. Sharon van Overmeiren put net als Lemsalu inspiratie uit volksculturen. Men denkt iets te herkennen, maar haar sculpturen laten zich lastig definiëren.

Interdisciplinair
Verschillende facetten van dit onderwerp, het menselijk tekort, worden door de kunstenaars vertaald in de discipline die bij uitstek zo menselijk is: keramiek. Ook voor hedendaagse autonome keramiek geldt dat de vingerafdruk van de maker letterlijk in de objecten achterblijft. Zoals de toonaangevende Japanse Leiko Ikemura. Een van de eerste kunstenaars die alleen met klei sculpturen maakte. Voor haar is het materiaal, klei, onderdeel van haar filosofie. Met haar mensfiguren, een recent schilderij, twee tekeningen en een film reflecteert ze op haar eigen vrouwelijkheid. Talent uit eigen land Mariken Wessels toont met haar sculpturen, foto’s en videowerk de schoonheid van het zwaarlijvige lichaam in beweging.
 
Naast keramiek worden film en fotografie op een verrassende manier benut. De films van Nathalie Djurberg en Hans Berg zijn een intrigerende mix van kleifiguren, muziek en animatie. In deze tentoonstelling laten ze een nieuwe film zien over onder andere hebzucht. Werk van dit toonaangevende kunstenaarsduo is opgenomen in de collecties van onder andere de Prada Foundation in Milaan en het Museum of Modern Art in New York.
Ook Geng Xue, die eerder te zien was in In Motion in het Princessehof in 2017, maakt internationaal furore met haar animatiefilms. De mensfiguren in haar werk zijn getekend door trauma, worstelingen of verleidingen, maar ook door verlangen en hoop. Zij toont het werk The Name of Gold, waarmee ze op de Biënnale van Venetië (2019) groot succes had.

Tot slot vult Klara Kristalova de laatste zaal met drie eilanden van mos, varens en andere planten. Levensgrote dier- en mensfiguren bewaken de eilanden. Samen met de internationaal befaamde bloemist Thierry Boutemy en een bedrijf gespecialiseerd in interieurbeplanting maakt Kristalova een indrukwekkend beplantingsontwerp met levend groen. De keuze van de planten is geïnspireerd op de flora in het bos waar Kristalova’s atelier staat.

Serie
Human After All: Ceramic Reflections in Contemporary Art is de tweede in een serie van grootschalige internationale hedendaagse kunsttentoonstellingen in het Princessehof. Van 2 december 2017 t/m 6 mei 2018 toonde In Motion: Ceramic Reflections in Contemporary Art in uiteenlopende installaties de rol van keramiek in de hedendaagse kunstwereld. Hoogtepunt waren de baden van Boursier-Mougenot, gevuld met intens blauw water waarin witte porseleinen schalen ronddreven. Zachte waterstromen zorgden voor een fascinerende compositie en een betoverend klankenspel.

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer