2020

25.000 bezoekers
2020

Princessehof komt coronajaar 2020 goed door

dankzij steun overheid

17 december 2020

Dankzij extra steun van het ministerie van OCW heeft Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden dit jaar goed doorstaan. Het museum was in totaal vier maanden gesloten in verband met COVID-19. Online bereikte het Princessehof een breed publiek met live rondleidingen, online colleges, digitale onderwijsprogramma’s en een podcast over Nassaustad Leeuwarden met burgemeester Sybrand Buma. Het museum heropende in de zomer met twee vaste exposities over zijn bekendste oud-bewoners: graficus M.C. Escher en Maria Louise, stammoeder van het koningshuis. Ook de theesalon en de tuin kregen een make-over. In het najaar opende Human After All: Ceramic Reflections in Contemporary Art. Kunstliefhebbers uit heel Nederland waarderen de tentoonstelling hoog met een 8,4.

Het Princessehof sloot dit jaar driemaal zijn deuren wegens COVID-19: van 13 maart tot en met 1 juni, van 4 tot en met 18 november en opnieuw per 15 december. De nationale financiële steun maakte het mogelijk de continuïteit van het museum te waarborgen, ook voor de komende jaren, en kunstenaars en zzp-ers opdrachten te kunnen blijven geven. Na de heropening op 1 juni trok het museum ongeveer de helft minder bezoekers dan gebruikelijk. In totaal ontving het museum 25.000 mensen. Bezoekers kwamen vaker uit de eigen provincie en er was veel herhaalbezoek. Dankzij een beperkt aantal tickets per half uur, online kaartverkoop, looproutes en hygiënemaatregelen gaven alle bezoekers aan zich veilig te voelen in het museum. Ondanks de vele beperkingen kwamen dit jaar toch nog 12.000 bezoekers speciaal voor het museum naar Leeuwarden. Zij gaven gezamenlijk 1,5 miljoen euro uit aan winkelen, eten en drinken en overnachten. 2.300 mensen bleven bovendien een of meerdere nachten slapen. Het Princessehof zorgde zo voor meer dan 3.500 overnachtingen in de regio. Er werden 380 artikelen over het Princessehof geplaatst, met een advertentiewaarde van 760.000 euro.

Gezonken Schatten, foto Ruben van Vliet
Human After All, foto Ruben van Vliet

Tentoonstellingen

De grootste publiekstrekker dit jaar was Gezonken Schatten. De tentoonstelling won in Londen een zilveren Muse design award. Tot 30 augustus trok de tentoonstelling 17.000 mensen. Zij waardeerden de tentoonstelling met een 8,3 en NRC noemde de expositie “indrukwekkend”. Sinds 10 oktober tonen internationaal gevestigde kunstenaars en opkomend talent uit Oost en West sculpturen en installaties in Human After All. In het najaar opende ook Babs Haenen: Beauty is in the Eye of the Beholder. De internationaal vermaarde keramist maakt al decennia furore in de keramiekwereld en werd dit jaar geëerd met de Van Achterberghprijs. Sinds de zomer besteedt het Princessehof ook permanent aandacht aan twee van zijn beroemdste bewoners. In een intieme presentatie in de kelder van het gebouw brengen foto’s, filmfragmenten en voorwerpen de jeugd van M.C. Escher dichterbij. Straatkunstenaar Leon Keer maakte een grote driedimensionale muurschildering, geïnspireerd op het werk Hol en Bol. Burgemeester Buma maakte de eerste selfie in het kunstwerk. De tentoonstelling Maria Louise, prinses van Oranje-Nassau geeft een inkijkje in het veelbewogen leven van de stammoeder van ons huidige koningshuis. In de museumtuin werd bij de opening een sinaasappelboom geplant.

Buma in Escher Kelder
Onthulling sinaasappelboom

Online

Tijdens de gesloten maanden bereikte het museum online een breed publiek met collectieverhalen, online colleges en live rondleidingen. In korte tijd groeide het aantal volgers op Instagram naar meer dan 1.300. De website van het museum werd dit jaar 110.000 keer bezocht. In een podcast voor NBTC Holland Marketing vertelden Burgemeester Sybrand Buma en conservator Marlies Stoter van het Fries Museum over Nassaustad Leeuwarden en de ‘grande dame van de achttiende eeuw’ Maria-Louise van Hessen-Kassel.

Onderwijs, foto Ruben van Vliet

Activiteiten en onderwijs

Ruim 5.000 kinderen en jongeren bezochten dit jaar het museum, waarvan 3.500 in onderwijsverband. Ruim 700 leerlingen brachten in het kader van de jaarlijkse ontwerpwedstrijd voor het voortgezet onderwijs een bezoek aan Gezonken Schatten en Human After All of kregen een gastles. Eerstejaars modestudenten van het Friesland College maakten kleding geïnspireerd op de vaste presentatie Van Oost en West. Voor de groepen 7 en 8 van de kinderdirectieschool was deze tentoonstelling aanleiding om onderwerpen uit de Canon van Nederland vanuit een ander perspectief te bekijken. Het kinderwetje van Van Houten werd bijvoorbeeld gekoppeld aan keramiek die in het verleden door kinderen is gemaakt. Een deel van de Leeuwarder kleuters bezocht in het voorjaar het museum voor een verhalend onderwijsprogramma met de fictieve prinses Marijke en kapitein Star in de hoofdrol. Bij de tentoonstellingen Gezonken Schatten en Human After All konden families een speciaal familiespoor volgen. In de schoolvakanties werd extra uitgepakt met verschillende kinderworkshops. In het Princesseweekend werd een bezoek aan het museum extra leuk gemaakt voor verklede prinsen en prinsessen met spannende verhalen, een schatkaart en ijs. Ook voor uiteenlopende groepen volwassenen organiseerde het museum innovatieve activiteiten. Alle expertrondleidingen, workshops en colleges bij Gezonken Schatten en Human After All waren uitverkocht. Op Open Monumentendag konden bezoekers het museum gratis bezoeken. De route liep langs vijf grote panden die het verhaal van Willem Lodewijk van Nassau-Dillenburg (Ús Heit) vertellen. In samenwerking met stichting Toscata is een vierdelige serie klassieke concerten Miniaturen opgenomen in het Princessehof rond het leven en werk van M.C. Escher. De serie wordt rond de feestdagen online uitgezonden.

familiespoor, foto Sije Kingma
herfstvakantie, foto Vida en Amir

Collectie

In 2020 heeft het museum de online zichtbaarheid en bruikbaarheid van de collectie verbeterd. Zo is inmiddels 93% van de 40.000 voorwerpen voorzien van een foto, te zien op de collectiesite van het museum. In het museum zelf waren dit jaar bijna 2.500 voorwerpen te zien, waarvan 2.000 uit de eigen collectie. Het museum heeft ook veel werken uitgeleend. Zo is het Princessehof met 100 voorwerpen de Europese partner van het National Museum of Korea voor een vaste tentoonstelling over keramiek wereldwijd. Dankzij verschillende bijdragen kon het museum zijn hedendaagse kunstcollectie uitbreiden, met bijvoorbeeld The Name of Gold van kunstenaar Geng Xue (1983, China), waarmee ze op de Biënnale van Venetië (2019) groot succes had. De aanwinst, bestaande uit een animatiefilm en sculpturen, is te zien in Human After All. De ontvangstzaal van het Princessehof is opgeluisterd met een nieuwe muzikale installatie van ontwerper Jelle Mastenbroek (1988). Mastenbroek liet zich inspireren door de 18de-eeuwse pronkkasten. Werp een euro in de sleuf en de munt rolt met muzikaal gerinkel over het ‘rooskleurige’ servies. Het Princessehof verwierf ook werk van Jennifer Tee, die dit jaar de Amsterdamprijs voor Kunst won.

GENG Xue, The Name of Gold, 2019, still, photograph Liu Dapeng
Jelle Mastenbroek - Over Rozen Gaan. Foto Ruben van Vliet

Zakelijk

Het Princessehof onderging in 2017 al een grote verbouwing om het gebouw toegankelijker te maken voor een breder publiek. Dankzij die renovatie was het museum dit jaar genomineerd voor de European Museum of the Year award. De uitreiking is omwille van COVID-19 uitgesteld tot in 2021. Dit jaar zette het museum de puntjes op de i. De tuin is aantrekkelijker gemaakt voor gezinnen met een waterspeelplek en de theesalon kreeg een gezelligere inrichting met vilt en veel groen.

Theesalon - foto David Vroom
Watermeubel in de tuin - Kris Callens en Hein de Haan - Marieke Balk Fotografie

2021

Samen met de stichting Nassau in Friesland en Koninklijke Tichelaar werkt het museum aan een tegeltableau over Maria Louise en de Europese vorstenhuizen. Voor volgende zomer bereidt het museum bovendien een spectaculaire theatrale son-et-lumière voor, een audiovisuele voorstelling over Maria Louise geprojecteerd op de tuingevel, in samenwerking met onder meer het Noord Nederlands Orkest en de Gemeente Leeuwarden. In het najaar van 2021 presenteert Keramiekmuseum Princessehof een grote tentoonstelling over Korea met topstukken van het National Museum of Korea.

Keramiekmuseum Princessehof en zijn tentoonstellingen werden dit jaar mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, Mondriaan Fonds, Stichting Van Achterbergh-Domhof, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof, St. Anthony Gasthuis, Ottema-Kingma Stichting, Mullerfonds, De Gijselaar-Hintzenfonds, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Stichting Fonds Oostersche Handel en Reederijen, Korea Foundation, Prins Bernhard Cultuurfonds: Buchter-De Vries Fonds, P.M. de Klerk Keramiek Fonds, M.A.O. C. Gravin van Bijlandt Stichting, Leeuwarden Fryslân 2028, Vaderlandsch Fonds, Club Céramique, Het Nieuwe Stads Weeshuis, Boelstra-Olivier Stichting, Meindersma-Sybenga Stichting, Herbert Duintjer Fonds, Stichting Old Burger Weeshuis, Stichting Ritske Boelema Gasthuis, Boersma Adema Stichting, Stichting Siebolt Foundation, Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Stichting Cultuur FB Oranjewoud, Prins Bernhard Cultuurfonds Fryslân, Stichting Nassau en Friesland.

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer