Nieuws

Nieuws

88.000 bezoekers

Het nationale keramiekmuseum in Leeuwarden heeft een uitzonderlijk goed jaar achter de rug met 88.000 bezoekers. Dat is meer dan twee keer zoveel als de voorgaande jaren. De meeste bezoekers kwamen voor Made in Holland: 400 jaar wereldmerk. De tentoonstelling kreeg vier sterren van NRC en wordt door bezoekers beoordeeld met een 8,3. Publiekslieveling was In Motion: Ceramic Reflections in Contemporary Art, die te zien was tot en met 6 mei. De grote hedendaagse kunsttentoonstelling werd lovend ontvangen en kreeg een beoordeling van maar liefst een 8,6. In de kelder van het stadspaleis eert het museum sinds 28 april een van zijn beroemdste bewoners: M.C. Escher. Het Princessehof is klaar om het succes door te zetten naar 2019, met Made in Holland tot en met 30 juni en Gezonken Schatten vanaf 7 september.

Succes
Niet eerder trok het museum zoveel bezoekers. Vorig jaar bezochten 36.834 mensen het museum en in 2016 waren dat er 39.311. In 2017 bestond het Princessehof honderd jaar en werd het museum compleet vernieuwd. I29 interior architects won meerdere internationale prijzen voor de inrichting van het entreegebied, winkel, theesalon en tentoonstellingsruimtes en mag zich Interior Designer of the Year 2018 noemen. Het vernieuwde Princessehof wordt goed ontvangen door bezoekers, mede dankzij de inzet van 68 vrijwilligers. Het museum heeft veel nieuwe bezoekers bereikt: 53% kwam voor het eerst naar het museum. Bijna een derde van de bezoekers combineerde het bezoek met het Fries Museum. Keramiekliefhebbers weten het Princessehof ook goed te vinden. Voor 30% van de bezoekers was het de derde keer of meer dat ze het museum bezochten. Dit bevestigt de rol van het Princessehof als hét nationale keramiekmuseum. Het Princessehof kreeg veel media-aandacht en werd in 868 artikelen in verschillende media genoemd, met een advertentiewaarde van meer dan 2 miljoen euro.

Economische betekenis
Meer dan 50.000 bezoekers kwamen speciaal voor het Princessehof naar Leeuwarden. De meeste mensen combineerden hun museumbezoek met een diner, een dagje winkelen of een weekendje Leeuwarden. Gemiddeld gaf deze groep 58 euro uit in de stad. Dit levert een aanzienlijke economische impuls op van bijna 3 miljoen euro. Ook bleef 14% van de bezoekers gemiddeld 1,3 nachten slapen. Het Princessehof zorgde zo voor meer dan 9.000 extra hotelovernachtingen in Leeuwarden.

Tentoonstellingen
In 2018 openden acht tentoonstellingen in het Princessehof. In de internationale tentoonstelling Made in Holland: 400 jaar wereldmerk wordt de bezoeker meegenomen naar de oorsprong van typisch Nederlandse exportproducten, van Delfts blauw tot art nouveau en Dutch Design. De tentoonstelling is nog te zien tot en met 30 juni 2019. In EKWC@Princessehof zijn wisselende exposities te zien van kunstenaars die een werkperiode in het EKWC achter de rug hebben. Van 2 juli tot en met 25 november was hier Tattoo & Ceramics te zien, met serviezen beschilderd door toonaangevende tattoo artists uit binnen- en buitenland. Een samenwerking met Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Nu toont Lennart Lahuis hier zijn monumentale natte kleitabletten geïnspireerd door de Brexit. Andere werken uit deze serie van Lahuis zijn gelijktijdig te zien in het Fries Museum. Jelle Mastenbroek slaat met zijn werken een brug tussen keramiek en muziek in Design #4, te zien tot en met 27 oktober 2019. In dezelfde periode brengt het Princessehof een eerbetoon aan Galerie De Witte Voet, winnaar van de Van Achterberghprijs. In de kelder besteedt het museum sinds 28 april permanent aandacht aan M.C. Escher, die in dit pand geboren werd. In dezelfde ruimte is ook een wisselpresentatie rond Planeet Escher te zien. In dit project worden uiteenlopende groepen binnen de mienskip uitgedaagd om zich te laten inspireren door de beroemde graficus en zelf creatief aan de slag te gaan.

Collectie
Het Princessehof heeft dit jaar als eerste museum in Nederland drie blauwwit geprinte vazen van Olivier van Herpt aangekocht. Hiermee geeft het museum opnieuw invulling aan zijn toonaangevende rol op het gebied van hedendaagse keramiek. Het Princessehof had de populaire Van Herpt al vroeg op de radar. In 2016 gaf het museum de succesvolle jonge ontwerper een podium voor zijn eerste solopresentatie, nog voor zijn internationale doorbraak. Het museum kocht ook een aantal werken aan van Meekyoung Shin (Zuid-Korea, 1967). Voor de serie Translation in de tentoonstelling In Motion maakte zij van zeep replica’s van Aziatisch porselein.   

Jong bezoek
Het Princessehof organiseerde dit jaar 177 activiteiten voor jong en oud met in totaal 5868 deelnemers. Meer dan 1.300 kleuters uit Leeuwarden en omstreken deden mee aan een speciaal programma waarbij groep 1 en 2 van basisscholen op bezoek gingen in het Princessehof, het voormalige stadspaleis van prinses Marijke. Ook deden 764 leerlingen van het voorgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs mee aan de een van de drie ontwerpwedstrijden. Tijdens de jaarlijkse Princessedag kwamen 262 kinderen verkleed als prins of prinses naar de Prinsentuin voor een actief programma met dans, liedjes en workshops. Net als de voorgaande jaren was de dag een doorslaand succes met het maximale aantal deelnemers, waaronder veel geïnteresseerden die anders niet snel een museum zouden bezoeken.

Online
De website van het Princessehof is het afgelopen jaar meer dan 127.000 keer bekeken. Ook op social mediagebied was het een goed jaar. Op Facebook steeg het museum van 2.340 naar 3.437 volgers en op Twitter van 2.560 naar 2.636.

2019
Van 7 september 2019 tot en met 28 juni 2020 presenteert het Princessehof de tentoonstelling Gezonken schatten. In de tentoonstelling vertellen keramische schatten uit scheepswrakken fascinerende verhalen over de Maritieme zijderoute.

Keramiekmuseum Princessehof en zijn tentoonstellingen werden dit jaar mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Woudsend Anno 1816, Stichting Van Achterbergh-Domhof, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof, de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Stichting het Old Burger Weeshuis, de BankGiro Loterij, Ir. Abe Bonnema Stichting, Stichting Dioraphte, VSBfonds, St. Anthony Gasthuis, Meindersma-Sybenga Stichting, Stichting Dorodarte, Leeuwarder OndernemersFonds, GGB Bolhuis Fonds, P.W. Janssen’s Friesche Stichting, Stichting Herbert Duintjer Fonds, Boelstra-Olivier Stichting, Ottema-Kingma Stichting, Boersma-Adema Stichting, Ministerie van Onderwijs Cultuur & Wetenschap, KLM, Turing Foundation, Culturele Hoofdstad 2018, Fonds 21, Stichting Juckema Siderius, Keramiekstichting van der Meulen, Mullerfonds, De Gijselaar-Hintzenfonds.

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer