Nieuws

Nieuws

Op de thee verlengd

De tentoonstelling Op de thee in Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden is wegens succes verlengd tot en met 5 juli 2015! De tentoonstelling is een reis door verschillende theeculturen. Bijna duizend objecten tonen de diversiteit aan theekeramiek. Complete theeserviezen, verfijnde kommen en kopjes, unieke theepotten en fraaie theebussen vertellen over het gebruik van thee in China, Japan, Engeland en Nederland.

Succes

Met ruim 23.000 bezoekers sinds 6 september 2014 is Op de thee een van de meest succesvolle tentoonstellingen van Keramiekmuseum Princessehof. De tentoonstelling maakt vele nieuwe bezoekers enthousiast voor keramiek: 46% komt voor het eerst naar het museum. Op de thee wordt zeer hoog gewaardeerd, met gemiddeld een 8,2. Bezoekers zijn onder andere erg enthousiast over de audiotour bij de tentoonstelling die ingesproken is door Martine Bijl. 60% van de bezoekers van Op de thee kwam van buiten Friesland. 75% van alle bezoekers komt speciaal voor het museumbezoek naar Leeuwarden. Het Princessehof brengt sinds september dus al meer dan 17.000 extra bezoekers binnen, die in de stad gemiddeld €70 uitgeven. Zo zorgt Op de thee voor een economische impuls van ruim €1,2 miljoen.  

Theeculturen

Thee kent een bijzondere ontstaansgeschiedenis. Op de thee neemt de bezoeker mee langs verschillende landen, perioden en theeculturen. Aan bod komen China en Japan, Nederland in de 17de en 18de eeuw, Engeland in de 18de en 19de eeuw en Nederland in de 20de en 21de eeuw. De reis start in China, de bakermat van thee. Oorspronkelijk werd thee gezien als medicijn en geestverruimend middel, maar al snel ontwikkelde zich een rijke traditie rondom het theedrinken. Boeddhisten brachten het gebruik naar Japan, waar de Japanse theeceremonie ontstond. Tot op de dag van vandaag wordt het serveren van thee daar tot een kunst verheven. In het begin van de 17de eeuw bracht de VOC thee en de bijbehorende keramiek naar Nederland. De warme drank was aanvankelijk een genotmiddel voor de elite, maar het duurde niet lang tot theedrinken een sociale gebeurtenis was voor alle lagen van de bevolking. In Groot-Brittannië werd ook volop thee gedronken. De afternoon tea werd - en is nog steeds - een begrip. Tegenwoordig wordt thee overal ter wereld geschonken en gedronken. In de loop der jaren is theedrinken verweven geraakt met het dagelijks leven. Onze theecultuur blijft volop in beweging. Vriendinnen kletsen bij tijdens een high tea, de verse muntthee is niet aan te slepen en trendy theehuizen steken overal de kop op: thee is hot!

Keramiek

Op de thee toont een enorme diversiteit aan de voor thee gemaakte keramiek. De omvangrijke eigen collectie van het museum is aangevuld met museale en particuliere bruiklenen. In China zien we het sobere aardewerk van de Chinese boeddhisten en het beroemde blauw-witte porselein voor de elite uit de Mingdynastie. De Japanse stijl is verfijnd en wordt gekenmerkt door eenvoud. Zowel Nederland als Engeland importeerden veel keramiek uit het Verre Oosten. Daarnaast hebben de landen zelf ook een enorme variëteit aan eigen theekeramiek voortgebracht. Engeland is bekend door het creamware en de talloze serviezen met grote theepotten. Ook Nederland heeft een buitengewoon groots en divers aanbod: van industrieel tot ambachtelijk, van gewaagd design tot het bekende boerenbont.

Keramiekmuseum Princessehof

De mooiste keramiek is verzameld in het Keramiekmuseum Princessehof. Het museum bezit de grootste en meest gevarieerde verzameling Chinees porselein in Nederland en toont een rijk en veelzijdig beeld van de Nederlandse art-nouveau- en art-decokeramiek uit de periode 1880-1930. De collectie kent een aantal absolute hoogtepunten zoals de internationaal befaamde Ming-verzameling en keramische kunst van nationale en internationale kunstenaars als Karel Appel, Lucebert, Picasso en Armando. Het museum is gevestigd in een 18de-eeuws stadspaleis in de historische binnenstad van Leeuwarden.

Op de thee in Keramiekmuseum Princessehof wordt mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds, Fonds 21, VSBfonds, Stichting Woudsend Anno 1816, Het Nieuwe Stads Weeshuis, Stichting Van Achterbergh-Domhof, Ottema-Kingma Stichting, Ritske Boelema Gasthuis, Stichting Herbert Duintjer Fonds, St. Anthony Gasthuis en Boelstra Olivier Stichting.

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer