Schattenstück

De wisselwerking tussen verschillende culturen is een wezenlijk onderdeel van onze Westerse identiteit. Al sinds jaar en dag vinden de invloeden uit Azië hun weerslag in onze architectuur, muziek en beeldende kunst. Zonder al deze invloeden was er geen Tuschinski, geen Scheepvaarthuis, geen ‘Amandelbloesem’ van Van Gogh, geen ‘Meisje in witte kimono’ van Breitner, maar ook dit beeld zou dan niet bestaan.

Schattenstück, Heringa/Van Kalsbeek, 2019, porselein | Collectie Keramiekmuseum Princessehof (aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds)
Schattenstück, Heringa/Van Kalsbeek, 2019, porselein | Collectie Keramiekmuseum Princessehof (aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds)
Schattenstück, Heringa/Van Kalsbeek, 2019, porselein | Collectie Keramiekmuseum Princessehof (aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds)
Schattenstück, Heringa/Van Kalsbeek, 2019, porselein | Collectie Keramiekmuseum Princessehof (aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds)

Schattenstück, Heringa/Van Kalsbeek, 2019, porselein | Collectie Princessehof (aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds)

Deze sculptuur, Schattenstück, is een werk van Heringa/Van Kalsbeek. Het kunstenaarsduo verdiept zich al ruim 25 jaar in de uitwisselingen tussen Azië en Europa, in het bijzonder de eeuwenoude Nederlandse relatie met China en Japan. Ze onderzochten de invloed van de kunst uit China en Japan die getoond werd op de wereldtentoonstellingen eind 19de eeuw. Het duo haalt inspiratie uit Aziatische objecten in Europese musea, maar ook uit Azië zelf. Belangrijk voor hun werk zijn de reizen geweest naar India, China, Cambodja en Zuid-Korea. In dat laatste land hebben ze niet enkel gereisd, op uitnodiging van de Trans-Ceramic-Art, The 3rd World Ceramic Biennale in Yeoju, hebben ze keramische beelden gemaakt waarbij ze traditionele Koreaanse glazuren gebruikt hebben. 

Al lang hadden de kunstenaars de wens om de Japanse cultuur beter te leren kennen door in het land zelf te gaan werken. Die kans kregen ze in 2019. Via het Mondriaan Fonds hebben ze drie maanden in de Creative Residency Arita gewerkt. In Arita worden al eeuwenlang porseleinen objecten gemaakt van hoge kwaliteit. De Nederlanders waren in 1640 de eerste grote opdrachtgevers. De wisselwerking tussen Japan en Nederland is sindsdien vruchtbaar. Tot op de dag vandaag werken Nederlanders in Arita, geïnspireerd door Japanse kunst en technieken en is ook het porselein uit Arita beïnvloed door de Nederlandse ideeën. In hun werkperiode hebben Hering/Van Kalsbeek objecten gemaakt waar de opbouw van Japanse Boeddhistische beelden in terug te zien is. Ze hebben verschillende lokale glazuren gebruikt en beelden gemaakt in samenwerking met de ambachtsman Koiji van Fukusengama. Zijn traditionele bord met daarop een schildering van een golf was daarvoor het uitgangspunt

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer