Hans van Bentem

Het werk van Hans van Bentem (1965) munt uit door veelzijdigheid, helderheid en vakmanschap. Die  veelzijdigheid getuigt van een barokke fantasie en grote productiviteit. Er is veel van alles, en van alles is er veel. Zo zijn er grote beelden, kleine plastieken, kroonluchters van Boheems glas, bustes van Van Bentem zelf in verschillende uitdossing (onder andere die van dictator) en voorwerpen van verschillende materialen zoals klei, metaal en glas. Een heel bijzonder project was, in 2003, de vervaardiging van vijftien kristallen kroonluchters voor het voormalige Paleis Lange Voorhout in Den Haag. Die veelgeprezen helderheid is vaak schijn. Van Bentem werkt een gedachte uit in een beeld. De kijker moet die gedachte eruit halen, of een andere gedachte – als hij er maar iets van vindt. Van Bentem wil zo de kijker prikkelen en uitdagen. Het is natuurlijk mooi als zoiets lukt. Maar je moet het ook gestalte kunnen geven. Dat vereist een grote technische bedrevenheid, en die heeft Van Bentem zichzelf aangeleerd. Klei is, zeker in gebakken vorm, niet alleen zwaar, maar ook broos. Binnen in het beeld moet vaak een constructie van staal en beton worden gemaakt om het in vorm te houden. In het Hollandse klimaat moet het glazuur een stootje kunnen velen. Het werken met glazuren, met glas en het gieten van brons vraagt speciale vaardigheden.

Het Princessehof heeft een kleine maar belangrijke collectie van zijn werk, waarin de hierboven genoemde aspecten naar voren komen. De parel van de collectie is het hier afgebeelde Omar’s sister) uit 2001. Deze imponerende plastiek werd aangekocht door de Vrienden van het Princessehof. Een grote rode vaas of kruik met twee oren staat op een zwarte bol met punten. De bol heeft geen gezicht, maar wel twee gouden oorbellen, en onder de bol zit een gouden ‘hals’-ring. Het lijkt een zwarte vrouw te zijn die met een kruik op het hoofd naar een bron schrijdt om water te halen. Maar een andere interpretatie is ook mogelijk. Technisch is het knap werk. Een hoge brede structuur wordt door een kleine voet gedragen: een schijnbaar wankel evenwicht.

Hans van Bentem, Omar’s sister, 2001, uitvoering bij Struktuur 68, Den Haag, aardewerk, h. 120 cm, bruikleen Vereniging van Vrie
Hans van Bentem, Omar’s sister, 2001, uitvoering bij Struktuur 68, Den Haag, aardewerk, h. 120 cm, bruikleen Vereniging van Vrie

Hans van Bentem, Omar’s sister, 2001, uitvoering bij Struktuur 68, Den Haag, aardewerk, h. 120 cm, bruikleen Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof
Klik op de afbeelding om te vergroten.

Dit werk is aangekocht door de Vrienden van Keramiekmuseum Princessehof. Draagt u het museum een warm hart toe? Word dan lid van de Vereniging van Vrienden van Keramiekmuseum Princessehof. Klik hier voor meer informatie.  

Een ander opmerkelijk werk is zijn Table of Seductions (Tafel der verleidingen), in 1995 vervaardigd bij Koninklijke Tichelaar te Makkum: een met luiaardprint opgeluisterde keramische tafel draagt grote schalen, die zijn versierd met portretten van verleidelijke populaire koppels. Of neem het monumentale beeld dat sinds 2003 in de tuin van het Princessehof staat, getiteld E.V.E. Een zwarte vrouw, met felle ogen en alleen rode lieslaarzen en lange handschoenen aan, houdt twee geketende fabeldieren in bedwang en klemt onder haar linkervoet een gifslang vast. Is dat ons aller moeder Eva, of staat E.V.E. voor Erotics versus Evil? Voor het vakmanschap van Hans van  Bentem pleit in elk geval dat het beeld er na al die jaren in weer en wind nog als nieuw uitziet.

Over Hans van Bentem

Hans van Bentem groeide op in een middenklassengezin zonder culturele ambities. Hans hield van strips en films en schilderde Amerikaanse auto’s met glimmers. Hij was aanhanger van de Punkbeweging en baarde opzien met zijn groene hanenkam. Dat alternatieve is gebleven. Hij studeerde monumentale vormgeving aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten. Tot abstracte kunst heeft hij altijd afstand gehouden, daar moest hij lange tijd erg aan wennen. Tijdens zijn studie en kort daarna maakte hij grote schilderingen, maar al snel ging zijn voorkeur uit naar keramiek. Hij ontwikkelde een heldere, kleurrijke monumentale stijl, die voor het grote publiek herkenbaar is en plaats heeft in parken en op pleinen en verkeersrotondes. Om denkbeelden en technische vaardigheden op te doen maakte hij buitenlandse reizen: naar het Chinese porseleinparadijs Jingdezen, naar Tsjechië voor de bewerking van glas, naar Senegal voor Afrikaanse kunst  en naar India voor bronsgieten. Daar liet hij ook werk uitvoeren. Van Bentem heeft geen eigen atelier, maar werkt graag in de werkplaatsen van en met anderen, zoals in het Haagse Atelier Struktuur ’68.

 

Ienke Bosch, oud-bestuurslid van de Vereniging van Vrienden van het Princessehof

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer