Vaas in de vorm van bloem met decor van kevers en pijlkruid

Vaas in de vorm van bloem met decor van kevers en pijlkruid. 1896 – 1905, Faience- en Tegelfabriek Holland, Utrecht, schilder Hermanus Oostveen, aardewerk, Keramiekmuseum Princessehof (bruikleen Ottema-Kingma Stichting).
Vaas in de vorm van bloem met decor van kevers en pijlkruid. 1896 – 1905, Faience- en Tegelfabriek Holland, Utrecht, schilder Hermanus Oostveen, aardewerk, Keramiekmuseum Princessehof (bruikleen Ottema-Kingma Stichting).
Vaas met twee oren en decor van narcissen. 1896 – 1905, Faience- en Tegelfabriek Holland, Utrecht, , aardewerk, Keramiekmuseum Princessehof.
Vaas met twee oren en decor van narcissen. 1896 – 1905, Faience- en Tegelfabriek Holland, Utrecht, , aardewerk, Keramiekmuseum Princessehof.

Links: Vaas in de vorm van bloem met decor van kevers en pijlkruid. 1896 – 1905, Faience- en Tegelfabriek Holland, Utrecht, schilder Hermanus Oostveen, aardewerk, Keramiekmuseum Princessehof (bruikleen Ottema-Kingma Stichting). Klik op de afbeelding om te vergroten.

Rechts: Vaas met twee oren en decor van narcissen. 1896 – 1905, Faience- en Tegelfabriek Holland, Utrecht, , aardewerk, Keramiekmuseum Princessehof.

Tot in de jaren ‘20 waren bloemen het populairste versieringsmotief. Tientallen plateelfabrieken brachten kleurig sieraardewerk met bloemmotieven op de markt. De decors zijn met de hand geschilderd; met vlotte streken of juist heel precies. Papavers, lelies, violen, lissen en chrysanten komen het meest voor. Er zijn ook bloemen bij die geheel aan de fantasie zijn ontsproten.

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer