Meet the curator

Eline van den Berg
Meet the curator

Meet the curator

Eline van den Berg

Vanaf 16 oktober presenteert het Princessehof een grote tentoonstelling over Korea. Thema’s als eetcultuur, schoonheidsidealen en rituelen worden belicht aan de hand van topstukken uit het National Museum of Korea in Seoul, die voor het eerst in Nederland te zien zijn. 
Met deze blogserie geven we een kijkje achter de schermen. Elke maand stellen we iemand voor die meewerkt aan de totstandkoming van de tentoonstelling. Met deze keer: Eline van den Berg, conservator Aziatische keramiek bij Keramiekmuseum Princessehof.

Eline van den Berg, Foto: Marleen Annema

Foto: Marleen Annema

“Ik wist altijd al dat ik in een museum wilde werken. Het is leuk om onderzoek te doen en daarbij te kijken hoe ik mensen kan enthousiasmeren over een bepaald onderwerp. De objecten binnen de keramiek zijn vaak gebruikt door allerlei personen en door dat te laten zien kan je de verhalen vertellen van de verschillende culturen. Ik ben sinds 2015 conservator bij het museum. Ik houd mij bezig met de collectie Aziatische keramiek. Dit zijn ongeveer 10.000 objecten. Deze beheer ik en daarnaast houd ik mij bezig met tentoonstellingen. Ik doe onderzoek voor tentoonstellingen en zet ideeën uit.”

Koreaanse geschiedenis

“Ik ben een paar jaar geleden zelf in Korea geweest. Tijdens mijn reis kwam ik erachter dat er veel unieke elementen in de keramiek uit Korea zitten. Daar willen we vanuit het Princessehof nu de aandacht op richten want ze hebben een rijke geschiedenis, maar weinig mensen kennen het verleden van Korea. Die rijke geschiedenis willen we graag tonen. We zijn een samenwerking aangegaan met National Museum of Korea in Seoul. Ik heb bij hen de wens neergelegd dat wij graag de geschiedenis van Korea willen laten zien door middel van keramiek. Zij hebben ons geholpen met de samenstelling van de tentoonstelling. Daarnaast hebben we een klankbordgroep opgericht. Deze groep bestaat uit deskundigen omtrent Korea en mensen die vanuit Korea naar Nederland zijn gekomen. Deze groep kijkt ook mee naar de opbouw van de tentoonstelling. Als we vanuit de groep de bevestiging krijgen dat we goed bezig zijn is dat erg motiverend. We hebben dit voor het eerst gedaan, maar het werpt meteen zijn vruchten af.”

Hedendaagse kunstenaars uit Korea

“Ik kijk er heel erg naar uit dat de objecten naar Nederland komen en dat we ze van dichtbij kunnen zien. De details in de keramiek uit Korea zijn heel erg speels en creatief. Dat kan je op een afbeelding al een beetje zien, maar pas als je ze in het echt ziet kun je dit goed ontdekken. Daarnaast vind ik het heel erg leuk dat we de historische keramiek combineren met hedendaagse kunstenaars uit Zuid-Korea. Het is mooi om te laten zien hoe zij de tradities uit hun verleden in hun werk integreren.”

Tentoonstelling Korea

“Het verhaal van de tentoonstelling is dat de cultuur heel erg rijk is en de mensen in Korea op een eigenzinnige manier met kunst omgaan. Het verschil met China of Japan is goed te zien. Daar is de keramiek vaak tot in detail heel precies vormgegeven. In Koreaanse keramiek zie je echt het hand van de maker. Het is allemaal net wat losser.”

“We beginnen in de tentoonstelling met een chronologisch overzicht van alle periodes die Korea kent. Van het begin van de Christelijke jarentelling tot nu. In de eerste zaal leggen we ook de link met Nederland uit en gaan we in op Hendrick Hamel. Dat was een schipbreukeling uit de 17e eeuw die in Korea terecht kwam. Hij mocht het land niet meer uit, maar wist uiteindelijk te ontsnappen. Over zijn bevindingen uit het land schreef hij een verslag. Daarna gaan we dieper de onderwerpen in met de thema’s: elitecultuur, schoonheid, eetcultuur en ceremonies. Waarom zouden mensen de tentoonstelling moeten bezoeken? Daar heb ik een simpel antwoord op. De keramiek uit Korea moet je echt zien. Op die manier leer je de Koreaanse cultuur goed kennen. Hoe meer je van een object ziet, hoe meer je erover wil weten. Op die manier wordt de tentoonstelling een soort ontdekkingsreis door de Koreaanse cultuur.”

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer