Sustainable Ceramics #1

Recycled, Repaired, Reactivated
Sustainable Ceramics #1

Sustainable Ceramics #1

Recycled, Repaired, Reactivated

 Click here for the English page

Vanaf 25 november 2023 t/m 3 november 2024 presenteert Keramiekmuseum Princessehof Sustainable Ceramics #1: Recycled, Repaired, Reactivated. In deze groepstentoonstelling richten kunstenaars en ontwerpers, uit binnen- en buitenland, hun blik op de toekomst van duurzaamheid binnen hun vakgebied. Door materiaal opnieuw te gebruiken, werk te repareren en te reactiveren hebben de werken in deze expositie aanzienlijk minder negatieve impact op de planeet. In de tentoonstelling worden zowel conventionele als moderne methodes van duurzame keramiekproductie onderzocht: van traditionele mozaïeken, bestaande uit scherven, tot baanbrekende vormen van biomineralisatie. Het nationale Keramiekmuseum wil met deze indrukwekkende en innovatieve werken bezoekers inspireren om ook zelf na te denken over reparatie en hergebruik in hun dagelijks leven. Sustainable Ceramics #1: Recycled, Repaired, Reactivated is de eerste tentoonstelling in de tentoonstellingstrilogie over duurzaamheid.

Met werk van onder andere Kerstin Abraham (Duitsland, 1956), Alix Arto (Zwitserland, 1994), Olivia Barisano (Frankrijk, 1982), Thelma Boateng (Nederland, 1994), Jie Chen (China, 1988), Nicole Chrysikou (Griekenland, 1992), Sara Howard (Verenigd Koninkrijk, 1997), Katrine Køster Holst (Denemarken, 1979), Neha Kudchadkar (India, 1982), Cleo Mussi (Verenigd Koninkrijk, 1965), Benedetta Pompili (Italië, 1995), Caroline Slotte (Finland, 1975) en Bart Vernooij (Nederland, 1996).

De productie van keramiek is bij uitstek niet duurzaam: het bakken van klei gebeurt op hoge temperaturen en kost enorm veel energie, glazuur is vaak zeer vervuilend en de grondstoffen zijn eindig. Met de expositiereeks Sustainable Ceramics onderzoekt het Princessehof welk toekomstperspectief keramiek heeft als medium. En waar deze toekomst ligt voor kunstenaars en ontwerpers, maar ook voor het museum zelf. In deze eerste expositie in de reeks worden zowel makers als bezoekers uitgenodigd om na te denken over het hergebruiken van grondstoffen en materialen. In de tentoonstelling is ruimte om zelf creatief aan de slag te gaan en na te denken over het recyclen, repareren en reactiveren van keramiek.

Greta Thunberg

Speciaal voor de tentoonstelling maakte kunstenaar Cleo Mussi een mozaïek bestaande uit scherven van historisch keramiek, met klimaatactivist Greta Thunberg in de hoofdrol. “Ze was het perfecte onderwerp, omdat ze zich verbindt met de volgende generatie als het gaat om haar aanpak om de klimaatcrisis op te lossen. Ze pleit ervoor dat iedereen kan en zou moeten bijdragen, zelfs als het maar op een kleine manier is. Samen kunnen we grote dingen bereiken.”

Steengoede bacterie

De productie van keramiek is een vervuilend proces. Om het proces te verduurzamen ging designer Nicole Chrysikou op zoek naar een nieuwe productiemethode, waarbij sterk keramiek ontstaat zonder het te bakken in een oven. In samenwerking met wetenschappers kweekte ze een specifieke bacteriecultuur. Deze cultuur transformeert keramisch afval tot hard keramiek. Met het project BacTerra hoopt Chrysikou het gesprek te starten over de veelbelovende mogelijkheden van biotechnologie binnen de keramiek en traditionele ambachten.

Foto Ruben van Vliet
Foto Ruben van Vliet

Duurzaamheid in Keramiekmuseum Princessehof

De komende jaren werkt Dr. Wendy Gers, curator moderne en hedendaagse keramiek, aan een tentoonstellingsprogrammering rondom duurzame keramiek. Het thema duurzaamheid is al langer een belangrijk thema binnen het museum. In opmaat naar de reeks toonde het Princessehof al werk van Kim Habers (2021), Yoon Seok-Hyeon (2021 t/m 2022) en Humade (2022). Deze kunstenaars experimenteerden ook met vragen over duurzaamheid binnen de productie van keramiek en in de samenleving. Ook in de tentoonstelling EKWC@Princessehof: Keeley Haftner – Carbon Copies (2023) staat duurzaamheid centraal, haar werk gaat over de symbolische compensatie van haar ecologische voetafdruk.

Partners Princessehof: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, Ottema-Kingma Stichting, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique.

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer