Kim Habers

13 februari t/m 5 september 2021
Kim Habers

Kim Habers

Meu Corpo é Político

In het voorjaar presenteert het Princessehof een tentoonstelling met werk van Kim Habers (Ommen, 1979). De kunstenaar werkt doorgaans met papier, maar voor haar solo tentoonstelling in het Princessehof maakt ze een nieuwe keramische installatie met porselein en licht. Het monumentale werk, ontwikkeld in het Europees Keramisch Werkcentrum (Sundaymorning@ekwc), draait om de complexe ecologische misstanden in Brazilië.

 

Voor het nieuwe werk liet Habers zich inspireren door het Amazonegebied. Met catastrofale bosbranden, grootschalige industriële ontbossing en het uitputtend delven van grondstoffen zijn de ecologische gevolgen in Brazilië groot. Ook de inheemse bevolking wordt in haar cultuur en bestaan bedreigd. Het zwartgeblakerde porselein in de installatie van Habers in combinatie met flikkerend licht is een verbeelding van het brandende Amazonegebied. Door de overweldigende grootte en complexiteit van het werk hoopt Habers de toeschouwer stof tot nadenken te geven.  

Abstracte sculpturen
Waar ze van afstand ogen als abstracte sculpturen, onthullen de ruimtelijke werken van Kim Habers van dichtbij talrijke minuscule details. “Het werk is fragiel, uitdagend en maakt nieuwsgierig”, aldus Tanya Rumpff, conservator moderne en hedendaagse keramiek van het Princessehof. Habers behaalde in 2007 haar bachelor Fine Art bij ArtEZ, Zwolle, en in 2009 haar master Fine Art aan het Sandberg Institute, Amsterdam. In 2008 ontving zij de stimuleringsprijs ‘Aanzet’ van de Kunstvereniging Diepenheim. Later volgden andere prijzen en beurzen zoals in 2010 en 2013 een stipendium van het Mondriaan Fonds en in 2015 een Scholarship van het Post-Academic Institutions- Sundaymorning@EKWC – Mondriaan Fonds. In 2018 won ze de Gerrit van Houten atelier prijs van de Dooyewaard Stichting.

Europees Keramisch Werkcentrum
Sundaymorning@ekwc is een internationale artist-in-residence en centre-of-excellence voor keramiek. Jaarlijks verblijven zo’n 60 kunstenaars drie maanden in het EKWC, waar zij de gelegenheid krijgen te experimenteren met keramiek. Het doel is de ontwikkeling van keramiek in de beeldende kunst, design en architectuur te stimuleren. In de zoektocht naar nieuwe perspectieven en technieken in de keramiek nodigt Keramiekmuseum Princessehof elk jaar twee kunstenaars uit om de resultaten van hun werkperiode bij het EKWC te presenteren.

 

Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden

 

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer