Huid & Haar

13 februari t/m 31 oktober 2021
hedendaagse aanwinsten
Huid & Haar

Huid & Haar

hedendaagse aanwinsten van de conservator

Een keramische roze pruik van Per B. Sundberg (1964, Zweden), de architectonische sculpturen van Shahpour Pouyan (1979, Iran) en 3D geprinte vazen van Olivier van Herpt (1989, Nederland). Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden presenteert van 13 februari t/m 31 oktober 2021 een eclectische selectie van hedendaagse aanwinsten. Alle werken zijn de afgelopen zes jaar verworven onder toeziend oog van Tanya Rumpff, conservator moderne en actuele keramiek. Huid & Haar: aanwinsten hedendaagse keramiek 2015 – 2021 is een weergave van Rumpff’s liefde voor keramiek. Zij neemt in het najaar afscheid van het Princessehof.

Curator Rumpff selecteerde voor deze groepstentoonstelling werken van Cristian Andersen, Erik Andriesse, Adriana Baarspul, Claude Champy, Tal R, Navid Nuur, Johannes Nagel, Nicholas Pope, Olivier van Herpt, Oscar Santillan, Shahpour Pouyan, Per B Sundberg, Rachel de Joode en Johnny Rolf. Wig II van Sundberg is de laatste in een collectie van hedendaagse aankopen en schenkingen die conservator Tanya Rumpff heeft geïnitieerd. ‘Wat ik van deze werken zo bijzonder vind, is het onverwachte, het onbereikbare en het mysterieuze. Een keramist weet nooit wat er uit de oven komt, je krijgt er eigenlijk je vingers niet achter. En dat vind ik nou juist het fascinerende van keramiek. Het heeft iets alchemistisch, alsof je een tovenaar aan het werk ziet.’ Aldus Rumpff.

Experiment
Huid & Haar laat een breed, internationaal verzamelgebied zien. Naast een diversiteit in vorm, functie en herkomst tonen de werken ook in welke mate hedendaagse keramisten experimenteren in hun werkwijze. Bijvoorbeeld het samenspel van fotografie en het sculpturale van Rachel de Joode (1979, Nederland), zij fotografeert oppervlaktes van klei, gips, huid en aarde en print deze op keramiek. Sky Excavation van Oscar Santillan (Ecuador, 1980) komt voort uit klei van vier verschillende buitenaardse grondsoorten (Venus, Mars, Mercurius en de Maan). De samenstelling van de grondstoffen is een samenwerking tussen de Ecuadoraanse kunstenaar en sterrenkundigen. De tentoonstelling is een ode aan keramiek van deze tijd, in al zijn vormen. Van organisch tot experimenteel en van Oost tot West.

Persoonlijke verhalen

Meer dan welk ander medium ook is keramiek van alle tijden en van iedereen, verleidelijk en praktisch, als design en gebruiksvoorwerp, een spiegel van de cultuur waaruit zij voortkomt. De kunstenaars kiezen voor keramiek vanwege de directheid en de kneedbaarheid, de veranderlijkheid van het materiaal, die na het risicovolle stookproces juist in het geheel niet meer manipuleerbaar is. Behalve de werken zelf spelen ook de verhalen rondom de verwerving een rol. Alle aanwinsten zijn onder de vleugel van conservator Tanya Rumpff aan de collectie toegevoegd. In de tentoonstelling vertelt ze over haar fascinatie met keramiek en de filosofie achter deze verwervingen.

Collectie Nederland

Een museumcollectie staat nooit stil, met dank aan fondsen en schenkingen van particulieren. De beeldende keramiek heeft zich ontwikkeld tot een dynamisch en geliefde discipline binnen de hedendaagse kunst. Het nationale Keramiekmuseum Princessehof heeft zich de laatste jaren tot toonaangevend museum op dit terrein ontwikkeld. Met als hoogtepunten de tentoonstelling In Motion (2017) en Human After All (nu te zien). Curator Tanya Rumpff speelt hierin een leidende rol. Op de tweede verdieping van het museum staat de hedendaagse kunst en actueel design centraal, met vier tot vijf solopresentaties per jaar, zoals de afgelopen jaren van Jennifer Tee, Babs Haenen, Lennart Lahuis, Anne Wenzel, Floris Wubben en Johan Tahon. Het museum ontwikkelt zijn collectie actief, ook als inspiratiebron voor nieuwe generaties ontwerpers en kunstenaars. Het Princessehof wil een podium zijn voor de ontwikkeling van keramiek als zelfstandige discipline in de beeldende kunst en ervoor zorgen dat deze ontwikkelingen goed vertegenwoordigd worden in de Collectie Nederland.

Partners: Ottema-Kingma Stichting, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed) en Stichting Van Achterbergh-Domhof

Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer