Babs Haenen

Babs Haenen

Babs Haenen: Beauty is in the Eye of the Beholder

5 september 2020 t/m 3 januari 2021

Levendig, kleurrijk, vloeiend en vol dynamiek. Met haar expressieve werk maakt de internationaal vermaarde keramist Babs Haenen (Amsterdam, 1948) al decennia furore in de keramiekwereld. Dit jaar werd ze geëerd met de Van Achterberghprijs voor haar bijzondere bijdrage aan de keramische kunst en keramiek in NederlandTer gelegenheid van deze onderscheiding presenteert Keramiekmuseum Princessehof van 5 september 2020 t/m 3 januari 2021 de tentoonstelling Babs Haenen: Beauty is in the Eye of the Beholder. Ontdek het omvangrijke oeuvre van Haenen aan de hand van een selectie werken; van historisch werk tot recente stukken, ontstaan in haar atelier in Amsterdam.

De tentoonstelling op de tweede verdieping van het Princessehof geeft een gevarieerd beeld van het indrukwekkende oeuvre van Babs Haenen. Naast haar expressieve sculpturen worden haar architectuurprojecten uitgelicht. Ze ontwierp voor de Stadsschouwburg in Haarlem porseleinen tegels en een ornament en voor woningcorporatie Ymere de Wad tegel, die in 12 gebouwen is toegepast. Beide zijn geproduceerd door Koninklijke Tichelaar Makkum. Ook zijn er voorbeelden te zien van de kunstopdrachten, vloertegels en behang, voor de Rigo-Saitta collectie.

Van Achterberghprijs
Tweejaarlijks wordt de Van Achterberghprijs, bestaande uit een bedrag van €15.000,- toegekend aan een persoon of instelling die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de keramische kunst en keramiek in Nederland. Babs Haenen is een van de meest vooraanstaande levende keramisten met een omvangrijk oeuvre dat zich kenmerkt door veelal expressieve vormen. ‘Babs’ werk is technisch virtuoos, verfijnd van afwerking en kleur, monumentaal en tegelijkertijd poëtisch. Aan de basis van dat werk staat een kleine maar ijzersterke vrouw die al bijna een halve eeuw lang keihard werkt aan een consistent oeuvre waarmee ze ook nu nog aan de top van de internationale keramische kunst staat.” Aldus de jury, bestaande uit Annemie Boissevain, Ilona Broeseliske, Rob Driessen, Tanya Rumpff en Frits van der Zweep.

Babs Haenen
Haenen studeerde van 1974 tot 1979 aan de afdeling Keramische Vormgeving van de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Vervolgens kreeg ze in 1979 een atelier met Gerard Blaauw in Amsterdam. In 1986 begon ze haar eigen atelier. Haenen heeft 19 jaar lesgegeven aan de Gerrit Rietveld Academie. Tevens was ze gastdocent aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven en het Royal College of Art in Londen. Van 2011 tot 2017 had ze een eigen atelier in een van de beroemdste porceleinsteden van China, Jingdezhen, waar ze haar design collectie  ‘Flow’ ontwikkelde. Haenen was een van de eerste keramisten die gebruik maakte van het Keramisch Werk Centrum te Heusden, een voorloper van het huidige EKWC. Het werk van Babs Haenen wordt nationaal en internationaal zeer gewaardeerd en is opgenomen in talloze museumcollecties. In Nederland o.a. in het Stedelijk Museum te Amsterdam, Museum Boijmans van Beuningen te Rotterdam en het Frans Hals Museum te Haarlem. In het buitenland o.a. in het Hetjens Museum te Düsseldorf, Victoria en Albert Museum te Londen, het Carnegie Institute Museum of Art te Pittsburgh, het Cooper Hewitt Museum te New York, het Museum of Contemporary Ceramic Art te Shigaraki (Japan) en het Liling Ceramics Valley Museum (China).
 
De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Ottema-Kingma Stichting, Stichting Van Achterbergh-Domhof, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique

The Garden of Giverny, Babs Haenen, 2020 | Courtesy Hostler Burrows gallery, New York - Los Angeles
The Garden of Giverny, Babs Haenen, 2020 | Courtesy Hostler Burrows gallery, New York - Los Angeles
La Tulipe Cardinale, Babs Haenen, 2011 | Collectie Keramiekmuseum Princessehof, verworven met steun van het Mondriaan Fonds
La Tulipe Cardinale, Babs Haenen, 2011 | Collectie Keramiekmuseum Princessehof, verworven met steun van het Mondriaan Fonds
© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer