Nieuws

Nieuws

Industriële constructies

Het Princessehof maakt tentoonstellingen met werk van kunstenaars die een werkperiode in het Europees Keramisch Werkcentrum gedaan hebben. De Duitse Tilmann Meyer-Faje (1971) presenteert in deze editie zijn serie Volle kracht vooruit. De containerschepen en een porseleinen zeppelin stralen iets groots uit. Tegelijkertijd ogen ze roestig, imperfect en rijp voor de sloop. De tentoonstelling EKWC@Princessehof: Tilmann Meyer-Faje is te zien van 20 april tot en met 27 oktober 2019 in het nationale keramiekmuseum in Leeuwarden.

tilmann

Van een containerschip en een autotransportschip tot een bananenboot en een cruiseschip: de grote schepen zijn de drijvende kracht achter internationale handel. Maar ook zijn ze roestig en imperfect, aangetast door het veelvuldige gebruik en de natuur. De afgedankte mondiale handelsvloot eindigt vaak op de sloopwerven aan de kust van India. Daarin zag Tilmann Meyer-Faje een haast apocalyptisch schouwspel, wat diende als inspiratie voor zijn keramische wrakken. Meyer-Faje laat met deze tentoonstelling zijn fascinatie voor falende, industriële processen zien. Zo presenteert de kunstenaar ook nieuw werk; een zeppelin van porselein, gemaakt tijdens een werkperiode in Arita, Japan.

Europees Keramisch Werkcentrum 
Jaarlijks verblijven zo’n 60 kunstenaars drie maanden in het EKWC, waar zij de gelegenheid krijgen te experimenteren met keramiek. Het doel is de ontwikkeling van keramiek in de beeldende kunst, design en architectuur te stimuleren. In de zoektocht naar nieuwe perspectieven en technieken in de keramiek nodigt Keramiekmuseum Princessehof elk jaar twee kunstenaars uit om de resultaten van hun werkperiode bij het EKWC te presenteren. EKWC viert dit jaar zijn 50ste verjaardag. In de afgelopen 50 jaar is het centrum uitgegroeid tot een toonaangevende residency en werkplaats. In 2019 wordt het jubileum gevierd met verschillende tentoonstellingen en activiteiten.

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer