Art nouveau en art deco

Porselein-Biscuit

Links: Pendule met lineair-geometrisch decor en twee hanen, zogenoemd Porselein-Biscuit. circa 1902, De Porceleyne Fles, Delft, ontwerp Adolf le Comte, porselein, Keramiekmuseum Princessehof (bruikleen Ottema-Kingma Stichting).

Rechts: Vaas met gestileerd floraal decor, zogenoemd Porselein-Biscuit. circa 1902, De Porceleyne Fles, Delft, ontwerp Adolf le Comte, porselein, Keramiekmuseum Princessehof. 

Het overweldigende succes van Rozenburgs eierschaalporselein zal bij concurrent De Porceleyne Fles vast en zeker jaloezie hebben opgewekt. Hoe moest de fabriek daarop reageren? Het antwoord kwam in 1902 op de tentoonstelling in Turijn. Daar werd het Porselein-Biscuit gelanceerd: vazen van ongeglazuurd wit porselein met een decoratie van dunne laagjes gekleurd porselein en ingegrifte, met goud opgevulde lijnen. Het kreeg lovende kritieken en vooral buitenlandse kopers waren geïnteresseerd. Toch zou dit product slechts kort in productie blijven.

Onder: Porselein-Biscuit, circa 1902, ontwerp Adolf Le Comte, uitvoering Thooft & Labouchère v/h De Porceleyne Fles, Delft, porselein. Collectie Meentwijck, Keramiekmuseum Princessehof. Foto: Erik & Petra Hesmerg

Porselein-Biscuit, circa 1902, ontwerp Adolf Le Comte, uitvoering Thooft & Labouchère v/h De Porceleyne Fles, Delft, porselein. Collectie Meentwijck, Keramiekmuseum Princessehof. Foto: Erik & Petra Hesmerg