43.745 bezoekers

43.745 bezoekers

Jaarverslag 2019

Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden heeft een uitstekend jaar achter de rug met 43.745 bezoekers. Het Princessehof is bovendien genomineerd voor de European Museum of the Year Award omwille van de geslaagde herinrichting in 2017. In de tien jaar voor de herinrichting trok het museum gemiddeld 32.000 bezoekers per jaar. Bezoekers kwamen dit jaar bijvoorbeeld voor Gezonken Schatten: Geheimen van de Maritieme Zijderoute, met collecties uit onder andere Singapore en Zuid-Korea. NRC noemt de tentoonstelling indrukwekkend en bezoekers geven een waardering van een 8,4.

Financiën

Baten (x 1.000) 2018 2019
Directe opbrengsten 862 367
Indirecte opbrengsten 460 414
Subsidies 1.825 1.945
Overige bijdragen 116 303
Totaal 3.263 3.029

 

Lasten (x 1.000) 2018 2019
Salarissen, sociale lasten 1.532 1.555
Afschrijvingen op vaste activa 78 75
Aankopen 57 128
Huisvestingskosten 432 393
Overige kosten 831 734
Totaal 2.930 2.885
Resultaat 333 144

Organogram

Partners, fondsen en sponsoren
Club Céramique
De Gijselaar-Hintzenfonds
het Prins Bernhard Cultuurfonds
Korea Foundation
Leeuwarden Fryslân 2028
M.A.O. C. Gravin van Bijlandt Stichting
Mondriaan Fonds
Mullerfonds
Ottema-Kingma Stichting
Prins Bernhard Cultuurfonds Buchter-De Vries Fonds
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
St. Anthony Gasthuis
Stichting Fonds Oostersche Handel en Reederijen
Stichting Van Achterbergh-Domhof
Vaderlandsch Fonds
Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof

Over de bezoeker

Met 43.745 bezoekers was 2019 een goed jaar voor het Princessehof. In de tien jaar voor de herinrichting trok het museum gemiddeld 32.000 bezoekers per jaar. In 2019 trok het Princessehof relatief meer kinderen en jongeren dan in 2018. Ook het aandeel losse verkoop was groter.

Het museum heeft veel nieuwe bezoekers bereikt: 61% kwam voor het eerst naar het museum. Keramiekliefhebbers weten het Princessehof ook goed te vinden. Voor 23% van de bezoekers was het de derde keer of meer dat ze het museum bezochten. Dit bevestigt de rol van het Princessehof als hét nationale keramiekmuseum.

Economische betekenis

Meer dan 29.000 bezoekers kwamen in 2019 speciaal voor het Princessehof naar Leeuwarden. De meeste mensen combineerden hun museumbezoek met een diner, een dagje winkelen of een weekendje Leeuwarden. Gezamenlijk gaven zij 1,4 miljoen euro uit in de stad en de regio. Zo’n 5.000 bezoekers bleven bovendien een of meerdere nachten slapen. Het Princessehof zorgde zo voor meer dan 9.000 extra hotelovernachtingen in Leeuwarden. Het museum kreeg veel media-aandacht en werd in 500 artikelen in verschillende media genoemd, met een mediawaarde van bijna 1 miljoen euro.

Online

De website van het Princessehof is het afgelopen jaar meer dan 103.000 keer bekeken. Op Facebook steeg het museum van 3.437 naar 3.900 volgers. Ook is het museum nu te vinden op Instagram.

4
4
3
3

Activiteiten

Het Princessehof organiseerde dit jaar 130 activiteiten voor jong en oud met in totaal zo’n 3.000 deelnemers. Samen met het Fries Museum organiseerde het museum de talkshowreeks De diepte in, gepresenteerd door oud-journaalpresentator Aldith Hunkar. De uitverkochte reeks bood verdieping bij de tentoonstelling Gezonken Schatten en Wij Vikingen. In de zomer verlaagde het museum zijn drempel met gratis tekenlessen in de tuin. Kinderen konden op ontdekkingsreis door Gezonken Schatten met een speciale schatkaart. De jaarlijkse Princessedag was ook nu weer helemaal uitverkocht met 400 deelnemers.

2
2
1
1

In 2019 omvatte de collectie van het Princessehof 42.749 voorwerpen. De stijging ten opzichte van 2018 komt met name door het individueel registreren van voorwerpen die eerder als een verzameling geregistreerd waren. 95% van de collectie is geregistreerd in onze collectiedatabank (Adlib). Vanwege verwervingen is dit nooit 100%. Van 89% van de collectie hebben we een digitale foto (digitaliseringsgraad).

Onderwijs

Dit jaar bezochten ruim 4.700 leerlingen het Princessehof. Zij gingen bijvoorbeeld naar de theatervoorstelling die Tryater bij Gezonken Schatten maakte. In zeven weken tijd zagen ruim 1.500 kinderen en studenten in 36 voorstellingen hoe kapitein Pearl uit het jaar 1822 naar het nu reisde. Bijna 1.400 leerlingen uit groep 1 en 2 van basisscholen uit Leeuwarden en omstreken deden mee aan het speciale kleuterprogramma van het museum. Ook brachten ruim 1.300 leerlingen van het voorgezet onderwijs een bezoek aan Made in Holland en Gezonken Schatten en deed ruim de helft daarvan mee aan een van de drie ontwerpwedstrijden. Het museum heeft daarnaast geëxperimenteerd met een nieuw inspiratie- en presentatieprogramma voor het Middelbaar Beroepsonderwijs, waar zo’n 250 studenten gebruik van maakten. 

 

Ottema-Kingma Stichting koopt speciaal Koreaans porselein voor Keramiekmuseum Princessehof
Ottema-Kingma Stichting koopt speciaal Koreaans porselein voor Keramiekmuseum Princessehof
Shahpour Pouyan, zonder titel, 2017
Shahpour Pouyan, zonder titel, 2017

Collectie

Het Princessehof is een meerjarige samenwerking aangegaan met het National Museum of Korea. In Gezonken Schatten zijn veel bruiklenen te zien van het museum. In ruil hiervoor leent het Princessehof vanaf volgend jaar een grote collectie Europese en Aziatische keramiek uit voor een vaste tentoonstelling over keramiek wereldwijd. Bovendien maakt het Princessehof in 2021 een grote tentoonstelling over Korea, waarvoor opnieuw veel voorwerpen naar Leeuwarden reizen. De collectie van het Princessehof is in 2019 uitgebreid met werk van onder meer de Iraanse kunstenaar Shahpour Pouyan. Ook heeft het Princessehof twee verfijnde kommetjes van Koreaans porselein in langdurige bruikleen gekregen van de Ottema-Kingma Stichting. De stichting kocht het zeldzame porselein op speciaal verzoek van het museum. Beide kommetjes zijn per direct opgenomen in de vaste opstelling Van Oost naar West. De objecten komen uit de keizerlijke ovens van de Joseon-dynastie en stammen uit de late 15de of begin 16de eeuw. In de tentoonstelling vormen de kommetjes een belangrijke schakel tussen China en Japan in de ontwikkeling van porselein.

EKWC@Princessehof: Jolán van der Wiel
EKWC@Princessehof: Jolán van der Wiel
Jennifer Tee: Falling Feathers
Jennifer Tee: Falling Feathers

Tentoonstellingen

Gezonken Schatten: geheimen van de Maritieme Zijderoute wordt goed bezocht en hoog gewaardeerd met een gemiddeld rapportcijfer van een 8,4. De tentoonstelling is nog te zien tot en met 28 juni 2020. Tot en met 30 juni 2019 was Made in Holland: 400 jaar wereldmerk te zien. De tentoonstelling kreeg vier sterren van NRC en werd door bezoekers werd door de 75.000 bezoekers beoordeeld met een 8,3. In 2019 openden naast Gezonken Schatten nog vier hedendaagse keramiektentoonstellingen in het Princessehof. In Dragonstone toont Jólan van der Wiel buitenaards uitziend werk dat hij maakte met behulp van een magnetisch veld. Jennifer Tee laat in Falling Feathers verschillende sculpturale werken zien, waaronder fantasierijke collages en twee installaties van zwarte en witte porseleinen veren. In EKWC@Princessehof zijn wisselende exposities te zien van kunstenaars die een werkperiode in het Europees Keramisch Werkcentrum achter de rug hebben. Dit jaar waren dat Tilmann Meyer-Faje en Tanja Smeets.

Tentoonstelling Periode
EKWC@Princessehof: Tilmann Meyer-Faje 20 april 2019 t/m 27 oktober 2019
Gezonken Schatten: geheimen van de Maritime Zijderoute 7 september 2019 t/m 28 juni 2020
EKWC@Princessehof: Tanja Smeets 23 november 2019 t/m 3 mei 2020
Design#5: Jolán van der Wiel 23 november 2019 t/m 25 oktober 2020
Jennifer Tee: Falling Feathers 23 november 2019 t/m 25 oktober 2020
Presentatie in het Medisch Centrum Leeuwarden Het hele jaar

 

Een bezoeker in Gezonken Schatten. Foto Mike Bink.
Een bezoeker in Gezonken Schatten. Foto Mike Bink.
© Keramiekmuseum Princessehof - alle Rechte vorbehalten disclaimer