Te zien vanaf 2 juni

Made in Holland 400 jaar wereldmerk

van 2 juni 2018 t/m 30 juni 2019
 

Nederlandse keramiek is al eeuwenlang over de hele wereld bekend. Fabrikanten gebruikten buitenlandse stijlen en technieken om tot eigen producten te komen. Deze nieuwe keramiek werd succesvol gemaakt en vervolgens op grote schaal geëxporteerd. De tentoonstelling Made in Holland: 400 jaar wereldmerk onderzoekt de ontwikkeling en verspreiding van keramische technieken, stijlen en producten, met Nederland als spil.

Delfts blauw

Een mooi voorbeeld is Delfts Blauw. Een Nederlands icoon, maar het staat bol van internationale invloeden. Rond 1600 introduceerde de VOC Chinees keramiek in Nederland. Dit blauw-witte porselein was razend populair en zeer kostbaar. Hollandse keramiekfabrieken gingen het imiteren in beschilderd aardewerk, een techniek die op zijn beurt was komen overwaaien uit Italië. Veel van deze fabrieken waren in en rondom Delft gevestigd, vandaar de naam Delfts blauw. De kwaliteit van de imitaties was zo hoog dat het volop werd geëxporteerd naar de rest van Europa en Azië. In die landen werd het aardewerk zo populair dat producenten in Rusland, Portugal en Japan op hun beurt het Delfts blauw weer na gingen maken.

Creamware

In de 19de eeuw slaagden Nederlandse aardewerkfabrikanten er opnieuw in om een in het buitenland ontwikkelende techniek – in dit geval het Engelse creamware – voor eigen succes aan te wenden. Tot in de 20ste eeuw exporteerden deze in Maastricht gevestigde fabrieken hun producten over de hele wereld.

Art nouveau & art deco

Een derde succesverhaal is de keramiek in art nouveau en art deco stijl. Beide stijlen vonden hun oorsprong in het buitenland, maar werden al snel door Nederlandse kunstenaars en ontwerpers omarmd en tot een eigen variant verwerkt. Tientallen nieuwe plateelfabrieken en fabriekjes produceerden dit ‘vernieuwingsaardewerk’ en boekten daarmee internationale waardering.

Dutch design

Vandaag de dag is Dutch Design een wereldberoemd exportproduct van ons land. Dutch Design is een begrip, een handelsmerk en populair bij het grote publiek. De onderzoekende houding van ontwerpers in samenwerking met traditionele keramische bedrijven blijkt een succesvolle formule, met toonaangevende producten als resultaat.

De tentoonstelling Made in Holland: 400 jaar wereldmerk is onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018.