In Motion Ceramic Reflections in Contemporary Art - 2 december 2017 t/m 6 mei 2018

Het vernieuwde Keramiekmuseum Princessehof opent op 2 december 2017 met zijn grootste tentoonstelling van hedendaagse keramiek ooit. In Motion: Ceramic Reflections in Contemporary Art toont indrukwekkende installaties van gevestigde namen en opkomend talent uit Oost en West. De werken zijn nog niet eerder in Nederland te zien geweest en tonen de rol van keramiek in de hedendaagse kunstwereld. Van een inktvis van meer dan 5 meter in een grote plas met inkt tot een betoverende totaalervaring in de laatste zaal waar een enorm bad oplicht in een donkere zaal. In Motion toont werk van Céleste Boursier-Mougenot (1961), Roger Hiorns (1975), Meekyoung Shin (1967), Claire Verkoyen (1959), Geng Xue (1983) en David Zink Yi (1973). De tentoonstelling is te zien van 2 december 2017 t/m 6 mei 2018.

In alle werken zit een vorm van beweging. Soms letterlijk, zoals de drijvende schalen van Céleste Boursier-Mougenot, maar soms ook minder direct, zoals het werk van Meekyoung Shin, geëxposeerd op transportkisten. Bovenal duidt de titel - In Motion - erop dat keramiek in de hedendaagse beeldende kunst volop in ontwikkeling is. De tentoonstelling laat zien dat hedendaagse kunstenaars keramiek omarmen als volwaardig artistiek medium.

Grenzen tussen kunst en keramiek vervagen

Kunst en keramiek ontmoeten elkaar in de tentoonstelling In Motion. Zo maakt Claire Verkoyen (Curaçao, 1959) een interdisciplinaire installatie, bestaande uit keramische computerprints op flinterdunne porseleinen tegels en 3D-animaties op monitoren. Ook aanstormend talent Geng Xue (China, 1983) combineert media. Met de wisselwerking tussen film en keramiek probeert ze een nieuwe taal te ontwikkelen voor een traditioneel materiaal als porselein. In haar prille carrière heeft Xue al vele tentoonstellingen en prijzen op haar naam staan, onder andere voor Mr. Sea, die getoond wordt in In Motion.

Een enorme wolk schuim doemt op uit een aardewerken vaas in het werk van Roger Hiorns (Birmingham, 1975). In zijn werk is niets wat het lijkt. De vierde kunstenaar is Meekyoung Shin (Zuid-Korea, 1967). Voor de serie Translation maakte zij van zeep replica’s van Aziatisch porselein.

Daarnaast siert een keramische inktvis van David Zink Yi (Peru, 1973) de vloer van het Princessehof. Zijn werk is regelmatig te zien in musea, zoals het Williams College Museum of Art (Massachusetts) en het MAK Museum für Angewandte Kunst (Wenen).

David Zink Yi, untitled (Architeuthis), 2010, burnt and glazed clay, 29 x 575 x 115 cm, Courtesy the artist and Hauser & Wirth. Foto: Ruben van Vliet.

Het topstuk van de tentoonstelling is de installatie van Céleste Boursier-Mougenot (Frankrijk, 1961). In 2015 transformeerde hij het Franse paviljoen van de Biënnale van Venetië in een organische ruimte waarin geluid, licht en beweging samenkwamen. Met variations speelt hij eveneens in op de zintuigen. De installatie bestaat uit een bassin met intens blauw water, waarin witte porseleinen schalen ronddrijven. Het toeval bepaalt de compositie, die niet alleen een fascinerende aanblik oplevert, maar ook een klankenspel.

Céleste Boursier-Mougenot, variations v.2, 2017. Foto: Ruben van Vliet.

Princessehof 100 jaar

In 2017 bestaat het Princessehof honderd jaar. Het jubileum wordt groots gevierd met een volledig nieuwe inrichting van de vaste collectie en een grote verbouwing van het entreegebied en de tuin, maar ook met een aantal opmerkelijke nieuwe tentoonstellingen. Naast In Motion kunnen liefhebbers van hedendaagse kunst en design op de tweede verdieping van het museum terecht voor twee exposities met nieuwe werken van kunstenaar Johan Tahon en van ontwerper Floris Wubben. Daarnaast presenteert het museum met Caroline Coolen een nieuwe EKWC@Princessehof-tentoonstelling.