Voortgezet onderwijs

Eerdere programma's

Speciaal voor leerlingen van het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs organiseert Keramiekmuseum Princessehof ieder jaar een ontwerpwedstrijd.

Made in Holland, 2018-2019

In de tentoonstelling Made in Holland onderzochten leerlingen de rijkdom, reikwijdte en het ambacht van keramiek en hun makers. Een intrigerende culturele uitwisseling van west naar oost en andersom werd blootgelegd aan de hand van de ontwikkeling en verspreiding van keramische technieken en producten, met Nederland als spil. Bij het onderwijsprogramma boden we leerlingen een beeldende uitdaging door een ontwerpwedstrijd uit te schrijven. Hoofddoel hiervan is om jongeren bewust te maken van hoe gewoon en tegelijk bijzonder keramiek is.
We dagen leerlingen uit zelf een verbeelding te maken voor (een decoratie van) een keramisch voorwerp, vanuit het thema Made in Holland

Alle onderwijsgroepen die de tentoonstelling bezochten, nodigden we uit om een 2D of 3D ontwerp te maken.
Onderdeel van het onderwijsprogramma was een inspirerende ontwerpworkshop/gastles in de klas, verzorgd door een museumdocent. De 2D-winnaars brachten een bezoek aan een keramiekfabriek. In samenspraak met de schilders van dit bedrijf werd een uitvoerbaar object gemaakt en zo het proces van idee/ontwerp tot eindproduct tastbaar gemaakt. Scholen die beschikken over een keramiekoven stimuleerden we hun 3D-ontwerp volledig uit te voeren. Uiteraard kregen de beste ontwerpen van leerlingen een plek in het museum. In twee rondes (najaar 2018 en voorjaar 2019) konden scholen meedoen, zodat zoveel mogelijk ontwerpen van leerlingen kans hadden op een ereplekje in het museum. 

De tentoonstelling Made in Holland was te zien van 2 juni 2018 tot en met 30 juni 2019. 
De ontwerpwedstrijd was mede mogelijk dankzij een financiële bijdrage van de Vereniging van Vrienden van Keramiekmuseum Princessehof.

In Motion, 2017-2018

In de tentoonstelling In Motion onderzochten leerlingen kunstwerken van keramiek vanuit allerlei tijden en culturen en van heel verschillende makers. Kunstenaars gebruiken keramiek op een bijzondere en eigenzinnige manier. We daagden leerlingen uit als reactie op de verhalen van de kunstenaars klassikaal een beeldende verwerking te maken in de vorm van een installatie of een animatie. Het thema was beweging.

In een speciaal daarvoor gereserveerde ruimte was gedurende twee periodes (februari tot half maart of half maart/ tot 6 mei) voor één klas/school een vitrine beschikbaar om de installatie van de klas/school te presenteren én een beeldscherm waar de animatie(s) op te zien waren.

Naast de jubileumtentoonstelling brachten de leerlingen ook een bezoek aan de kersverse collectieopstelling van het museum. En uiteraard was als onderdeel van het onderwijsprogramma een atelierprogramma direct na het museumbezoek te boeken, of een ontwerpworkshop/gastles in de klas, verzorgd door een museumdocent.

Neem een kijkje nemen in het materiaal waarmee de leerlingen werkten. In het museum was dit boekje voor ze beschikbaar en tijdens de gastles werkte de museumdocent met deze powerpoint.

In Motion was te zien van 2 december 2017 tot en met 6 mei 2018.

.

Speel video af

Impressie

Sexy Ceramics, 2016-2017

In het schooljaar 2016-2017 stond de ontwerpwedstrijd helemaal in het teken van de tentoonstelling ‘Sexy Ceramics’. 

De tentoonstelling bood een rijke ervaring aan ontmoetingen met keramiek uit oost en west, van ruim tweeduizend jaar geleden tot nu. Zeer divers en sterk afhankelijk van tijd en plaats op de wereld hebben mensen verbeeldingen gemaakt van het menselijk lichaam, sensualiteit, verleiding en seksualiteit, als vanzelfsprekend onderdeel van het leven. 

De uitdaging die we dit jaar aan leerlingen voorlegden was: 
Verbeeld - door middel van symboliek - verleiding en erotiek in of op keramiek.

Neem een kijkje in het materiaal waarmee de leerlingen werkten: in het museum was dit boekje voor ze beschikbaar  en tijdens de gastles werkte de museumdocent met deze powerpoint.

Programma

Het programma bestond uit de volgende onderdelen:
- bezoek aan de tentoonstelling - begeleid door museumdocenten
- gastles door museumdocent van het museum, met een seksuoloog voorbereid - in de klas*
- beeldende verwerking in de klas: ontwerp voor de ontwerpwedstrijd uitvoeren – begeleid door eigen docent op school

Leergebieden

We sloten aan bij:
Kunst en cultuur -  reflecteren op eigen en andermans werk staat centraal vanuit het kernconcept kunst en maatschappij
Mens en maatschappij – accent op mening vormen en cultuurverschillen. We werkten samen met psycholoog en seksuoloog Irma van Steijn om de gastles vorm te geven, zodat gesprekken met leerlingen veilig verliepen.

Speel video af

Impressie ontwerpwedstrijd Sexy Ceramics

De 20ste eeuw, 2015-2016

De 1e prijs in categorie A, 'Ontwerp op papier' was voor Mark de Bruin van het Leeuwarder Lyceum. Laura Bekema van het Marne College Bolsward won de 2e prijs en de 3e prijs ging naar Maud Kromhout van der Meer van RSG Simon Vestdijk Harlingen. De eervolle vermelding in deze categorie was voor Esmee Punter en Anna Toxopeus, beide van RSG Simon Vestdijk Harlingen. In categorie B, 'Driedimensionaal object van keramiek' ging Mirthe Penneweert van RSG Magister Alvinus Sneek ervandoor met de 1e prijs. Nona Kuipers van het Leeuwarder Lyceum won de 2e prijs en de 3e prijs ging naar Liza Kedde van RSG Magister Alvinus Sneek. In deze categorie was de eervolle vermelding voor Femke Brouwer van het Leeuwarder Lyceum. Felicitaties aan de prijswinnaars én de deelnemers, die allemaal een prachtig, creatief ontwerp hebben gemaakt over de 20ste eeuw!

Op de thee, 2014-2015

Bij de ontwerpwedstrijd Op de thee van 2014-2015 zijn meer dan 300 ontwerpen ingeleverd, waaruit onze jury drie winnaars heeft gekozen. De winnende ontwerpen zijn door schilders van Albarello tegelfabriek & atelier uitgevoerd op een theepot.  

Speel video af

Ontwerpwedstrijd Keramiekmuseum Princessehof 2014 - 2015