Modern, hedendaags en design

Simone van Bakel

AANRAKEN MAG NIET / WEL

Weet u dat er een Vereniging van Vrienden van het Princessehof bestaat? Deze vereniging heeft op voorstel van het museum de hier afgebeelde kom, genaamd Red Bowl, gekocht en in bruikleen gegeven aan het keramiekmuseum. De kom is gemaakt van klei, door Simone van Bakel. Zij zegt dat haar kunst alle zintuigen en niet alleen het oog prikkelt. Je moet er gewoon mee omgaan. Aanraken mag. Graag zelfs!

Het aardige van keramiek is dat de grondstof zo eenvoudig is: klei. Maar je kunt er van alles van bakken, aardewerk, steengoed of porselein. Het is bruikbaar voor het huishouden in de vorm van borden, kopjes en schoteltjes, van heel goedkoop tot peperduur, voor de industrie in de vorm van isolatoren tot supergeleiders, en natuurlijk ook als kunst, van kralen tot standbeelden. De techniek, het bakken van klei, is zo oud als de mensheid en heeft zich steeds verder ontwikkeld.

Simone van Bakel (1966) volgde de Kunstacademie te ’s-Hertogenbosch en studeerde af op Monumentale Kunst. Zij kwam later in aanraking met de keramische kunst en vestigde zich rond 2000 als zelfstandig kunstenaar, gespecialiseerd in glas en keramiek. Zij heeft veel geëxposeerd, zowel in binnen- als buitenland, en haar werk bevindt zich in een aantal vooraanstaande musea op het gebied van keramiek, van Leeuwarden tot Peking. Ze won vele prijzen.

In haar keramische werk maakt zij royaal gebruik van de vele mogelijkheden die keramiek biedt, ook in de nabootsing van andere materialen. Niets is wat het lijkt en niets lijkt wat het is. Kortom: kunst met een knipoog. Onze kom past in dat beeld. De basis is zwart bakkende gietklei, van binnen bekleed met een diep zwartglanzend, grafietkleurig glazuur, dat op mij als lakwerk of gemoffeld metaal overkomt. De buitenkant is bedekt met een ruw rood matglazuur waarin fijn zand is verwerkt. Van een afstand wekt het de indruk van zacht fluweel of van de schil van een tropische vrucht. Ik zou het glazuur met mijn handen willen aanraken , maar ondanks de aansporing van Simone mag dat niet in het museum.

Simone van Bakel  Red Bowl, 2001 aardewerk h.  18,5 cm, Ø 21 cm bruikleen Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof

Simone van Bakel, Red Bowl, 2001 aardewerk, h.  18,5 cm, Ø 21 cm
Klik op de afbeelding om te vergroten.


De Red Bowl is een uitstekend voorbeeld van het werk van Simone van Bakel. De kom maakt deel uit van een set van tien kommen. In het bezit van de Vereniging van Vrienden is ook een set bekers van wit porselein met braille-opschriften. Deze set heeft de naam Can you feel it gekregen, een voorbeeld van het belang dat deze kunstenaar hecht aan het voelen van haar kunst, zeker als het oogcontact bij blinden niet mogelijk is.

Op humoristische wijze neemt Simone van Bakel de maatschappij op de hak. De modieuze voorkeur voor alles wat ‘light’ is in onze eetcultuur vind ik terug in haar servies Lust for light, met solide maar ondiepe bordjes, kommetjes en schotels, die maar heel weinig kunnen bevatten en bovendien in het donker zachtgroen oplichten. Maar mijn grootste bewondering gaat uit naar het vakmanschap waarmee al die lichtvoetige ideeën zijn uitgewerkt. Dat geldt niet alleen voor haar keramiek maar ook voor haar objecten van glas. Goede smaak, inventiviteit en uitstekend vakmanschap maken de Red Bowl tot een parel van de museumcollectie.

Vereniging van Vrienden van Keramiekmuseum Princessehof

De Vereniging van Vrienden van Keramiekmuseum Princessehof bestaat al ruim veertig jaar. Sinds de oprichting in 1974 zijn de doelstellingen nagenoeg onveranderd gebleven: het op alle mogelijke manieren bevorderen van de publieke belangstelling voor het Princessehof en zijn keramiekcollecties. De ambitie van het museum om de verzameling moderne keramiek uit te breiden, sprak de leden van de Vereniging aan en zij wilden op enigerlei wijze daartoe bijdragen. In 1983 was de eerste aankoop door de Vereniging voor de verzameling moderne keramiek  een feit. Aan de statuten van de Vereniging werd in 1993 in een belangrijke doelstelling toegevoegd: de aankoop van moderne keramiek. Sindsdien stort de Vereniging, dankzij de contributie van de Vrienden, jaarlijks een deel van haar inkomsten in het fonds. Elk jaar worden op voorstel van het museum en de keramisten in het bestuur aankopen hedendaagse keramiek gedaan, die vervolgens aan het Princessehof in bruikleen worden gegeven.